آخرین اخبار

شیلات نیازمند برنامه عملیاتی ترویجی در حوزه آبزی‌مصرفی است

رییس سازمان شیلات ایران گفت: حوزه شیلات برای پیشبرد اهداف سازمانی و معرفی محصولات به جامعه و همچنین توسعه آبزی‌مصرفی، نیازمند برنامه عملیاتی ترویجی است که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و هدایت شبکه‌های اجتماعی است.

عکس
 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، سید حسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در جلسه شورای راهبردی تحقیقات علوم شیلاتی کشور در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، از نقش آموزش و ترویج در اثربخشی فعالیت‌های شیلاتی سخن گفت.

وی با اشاره به رویکرد ترویجی فعالیت‌های حوزه شیلات کشور گفت: راه‌اندازی گروه همت با موضوع همکاران مردمی ترویج در صنعت شیلات، پیش از تولید، همراه با تولید و پس از تولید، در واقع تجربه خوبی است که سازمان شیلات از گذشته داشته و امروز در قالب گروه‌های همت از آن استفاده می‌کند، این تجربه همان رسالت ترویجی است.

این مقام مسوول افزود: علاوه بر تبادل دانش توسط گروه همت، باخبر شدن از مشکلات و مسایل مردم از نتایج خوب این طرح است که با همکاری ترویج کشاورزی در سطح پهنه‌های تولیدی امکان‌پذیر است.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که فعالیت‌های شیلات کشور نیاز به اطلاع‌رسانی و با بیان ساده‌تر صدا و تصویر دارد، گفت: با توجه به مخاطبان بخش شیلات کشور از جمله بهره‌برداران، همکاران شیلات کشور و مخاطبان عمومی غیرشیلاتی، باید آگاهی‌بخشی به این افراد با توجه به نیاز هر کدام برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: مهندسی کردن ذهن مخاطبان، کار چندوجهی ترویج و مروجان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که حوزه شیلات کشور برای پیشبرد اهداف سازمانی و معرفی محصولات به جامعه و همچنین توسعه آبزی‌مصرفی در جامعه، نیازمند برنامه عملیاتی ترویجی است، گفت: از نگاه سلامت، سفره مردم، الگوی کشت، ایجاد شغل و بهبود معیشت و تجاری‌سازی صنعت جوان شیلات کشور نیازمند فرهنگ‌سازی و هدایت شبکه‌های اجتماعی است که تمام این موارد به ظرفیت‌های آموزشی – ترویجی نیاز دارد.

برنامه اجرایی ترویجی شیلات و آبزیان کشور

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست، با بیان این که در بحث شیلات و آبزیان آموزش و ترویج راهگشا خواهد بود، گفت: مزیت‌هایی که حوزه شیلات دارد علاوه بر محدود بودن بهره‌برداران، دارا بودن مخاطبان خاص و موضوع صادرات محصولات شیلاتی، باعث می‌شود تا فرایند ترویج در تدوین برنامه اجرایی شیلات و آبزیان با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود. 

عطاالله ابراهیمی با بیان اینکه این معاونت فعالیت‌های متعددی در بحث اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، ظرفیت‌سازی، آگاهی‌بخشی و شبکه‌سازی انجام می‌دهد، اظهار داشت: توسعه منابع انسانی و سرمایه‌های اجتماعی جوامع روستایی و عشایری از اهداف مهم ما محسوب می‌شود و باور داریم، نیروی انسانی مهمترین و اصلی‌ترین رکن تغییر و تحولات بخش کشاورزی است. 

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، عدالت‌محوری، اثربخشی و پیامدمحوری، مخاطب‌محوری، سازگاری و زمینه‌گرایی، آگاهی‌بخشی، علاقمندسازی و ظرفیت‌سازی را از ارکان مجموعه آموزش و ترویج کشاورزی دانست و گفت: نگاه ویژه ما کشاورزی خانوادگی، زنان، جوانان و اقشار آسیب‌پذیر و کشاورزان خرده‌پا هستند.

وی افزود: ترویج و آموزش کشاورزی، از کشاورزان خرده‌پا تا کشاورزان صنعتی، تنوع رهیافت‌ها و الگوها و روش‌ها را متناسب با گروه‌های هدف دارد. 

معاون آموزش و ترویج سازمان تات، وجود هنرستان‌های کشاورزی وابسته، مراکز جهاد کشاورزی، پژوهشگر مروجان ارشد و محققان معین، شبکه رسانه‌های آموزشی ترویجی در کل کشور، شبکه عاملین ترویج کشاورزی، گستره موضوعی و عملیاتی در همه حوزه‌های کشاورزی به عنوان حلقه رابط بین محققان، بخش‌های اجرایی و بهره‌برداران، ستاد سازمانی چند وجهی از سطح دهستان‌ها تا ستاد، بیش از ۷۰ هزار مددکار ترویجی و تسهیلگر روستایی و غیره را از ظرفیت‌های موجود آموزش و ترویج کشاورزی کشور برشمرد. 

وی در پایان، قابلیت‌ها و مزیت‌های نسبی موسسه را معرفی کرد و محورهای کلان همکاری آموزش و ترویج با موسسات تحقیقاتی و مشارکت موسسات در زمینه ترویج دانش و فناوری کشاورزی را تشریح کرد.

در بخش دیگری از این نشست، معاونت علمی و فناوری و مدیران کل موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، ظرفیت‌های خود را در بحث همکاری با شیلات و آبزیان تبیین کردند و مواردی همچون دوره‌های آموزشی شیلات در شاک، کاروان‌های ترویجی با موضوع شیلات و آبزیان، خبرگان کشاورزی، کشاورزان نوآور، مزارع ترویج نوآوری، توسعه طرح‌های تحقیقاتی ترویجی، سامانه آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی با رویکرد شغل محور و صلاحیت حرفه ای، تربیت نیروی کار ماهر در حوزه شیلات، بسته رسانه‌ای قوی در حوزه‌های مختلف دیداری شنیداری، برنامه های رادیو تلویزیونی، رسانه‌های مبتنی بر it و ict و غیره از موارد مورد اشاره برای همکاری مشترک با سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی بود که مطرح شد. 

گفتنی است؛ معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران با هیات همراه از استودیو کشاورز و شبکه ملی برکت نیز بازدید کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها