آخرین اخبار

امکان خودکفا شدن در تولیدات کشاورزی با افزایش ۱۰ درصدی بهره وری

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که از ۱۰ درصد ظرفیت های بالقوه بهره وری در بخش کشاورزی از مسیر دانش بنیان ها به فعل تبدیل شود کشور در تولید محصولات کشاورزی خودکفا خواهد شد.

به گزارش کشاورزپلاس مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی امروز در مراسم چهارمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: ایران مستندات علمی زیادی در بخش کشاورزی در دنیا دارد؛ بیش از 300 هزار عنوان کتاب علمی در حوزه کشاورزی داریم که خیلی از آنها نیز به روز است.

وی افزود: رتبه 10 برابر تولید کننده نمونه با متوسط تولید در کشاورزی نشان دهنده ورود علم در بخش کشاورزی و ترویج است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در صورتی که 10 درصد از ظرفیت های بالقوه بهره وری در بخش کشاورزی از مسیر دانش بنیان ها به فعل تبدیل شود کشور در تولید محصولات کشاورزی خودکفا خواهد شد.

وی تصریح کرد: دانش بومی در بخش کشاورزی بسیار قابل ملاحظه است و در صورتی که دانش در کشور نفوذ و رسوخ پیدا کند کشاورزی کشور رشد کمی و کیفی زیادی پیدا می‌کند.

*کشور های غربی در به در به دنبال دانش قنات ایرانی هستند 

خیام نکویی اظهارداشت: بسیاری از کشور های پیشرفته در به در به دنبال دانش بومی ما در قنات و مدیریت بخش کشاورزی ما در گذشته هستند که فعالیتی پایدار بوده است.اگر این دانش ما را اروپایی ها داشتند از آن استفاده می‌کردند.

وی افزود: البته دانش روز کشورهای دیگر که با کشاورزی کشور هماهنگ است را میتوان از آن بهره گرفت.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: برخلاف تصور عموم، تعداد بهره برداران بخش کشاورزی از 4 میلیون و 300 هزار نفر به 4 میلیون و 900 هزار نفر افزایش یافته است که دلیل آن خرد شدن اراضی است اما باید توجه داشت که دانش در زمین نیم هکتاری نمی‌رود.

خیام نکویی گفت: در بحث اراضی کشاورزی نیازمند تصمیم حاکمیتی هستیم و قانون ارث که اجازه می‌دهد اراضی کشاورزی خرد شود باید اصلاح شود.

وی افزود: به اراضی کشاورزی باید مانند یک کارخانه نگاه شود که امکان خرد شدن آن وجود ندارد.

وی اظهار داشت: 10 دهکده فناوری و نوری در کشور ایجاد می‌شود که تا به امروز 6 مورد آن افتتاح شده و هفتمین پارک آن به زودی افتتاح می‌شود. همچنین موتور جستجوی اینترنتی تخصصی بخش کشاورزی ایجاد شده که به دانش بنیان شدن بخش کشاورزی کمک می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها