آخرین اخبار

توسعه سیستم آبیاری نوین یکی از راهکارهای تحقق اجرای الگوی کشت

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهادکشاورزی گفت: توسعه سیستم آبیاری نوین یک راهکار در راستای تحقق اجرای طرح الگوی کشت در کشور است.

4304256
 

 به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی رضا سرافرازی در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری افزود افزود: هم‌اکنون توسعه سیستم نوین آبیاری، احداث زیرساخت‌های کشاورزی و پیاده‌سازی الگوی کشت از سیاست‌های مهم وزارت جهادکشاورزی است که محقق شدن این طرح‌ها نیازمند تأمین اعتبار است.

وی اظهار داشت: برای اجرا و احداث زیرساخت‌های آب و خاک در بخش کشاورزی، گام‌های مؤثری برداشته شده است و هم‌اکنون از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی زیرکشت کشاورزی کشور ۲.۶ میلیون هکتار به سیستم آبیاری نوین مجهز است.

سرافرازی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری مجهز به سیستم آبیاری نوین است، گفت: این استان تأمین کننده آب سه رودخانه است و مانند سایر استان‌های کشور امسال با بحران کم‌آبی مواجه شده است که با تخصیص اعتبار می‌توان سطح اراضی کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری نوین را در کشور و استان افزایش داد.

وی بر توسعه کیفی و عمودی بخش کشاورزی در سطح کشور تاکید و بیان کرد: در توسعه بخش کشاورزی به پایداری اشتغال و امنیت غذایی توجه ویژه شده تا بتوان با استفاده از فناوری (تکنولوژی) روز بهره‌وری تولید را در اراضی کشاورزی افزایش داد.
مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهادکشاورزی در ادامه با اشاره به پایین بودن اعتبارات بخش آب و خاک افزود: اجرای طرح‌های بزرگ در حوزه آب و خاک به خصوص شبکه‌ها و اراضی پایین‌دست سد بیدگان در استان چهارمحال و بختیاری با کمبود اعتبار مواجه است.

به گفته وی، امسال برای اجرای طرح‌های آب و خاک یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد، در صورتی که اجرا و تکمیل طرح‌های در دست اجرای این حوزه بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

منابع آبی تجدیدپذیر کشور کاهش یافته است

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به کاهش منابع آبی تجدیدپذیر در ۲ سال گذشته در کشور گفت: منابع آب تجدیدپذیر از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده است که این امر تهدیدی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

وی به اجرای طرح سیستم آبیاری نوین به عنوان یک اقدام برای مقابله با بحران کاهش منابع آبی کشور اشاره کرد و افزود: اجرای اقداماتی همچون تجهیز و نوسازی شبکه‌های آبرسانی و تأمین آب و تکمیل شبکه آبیاری یک راهکار برای کاهش این بحران است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها