آخرین اخبار

صرفه‌جویی ۳ میلیارد مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی با اجرای الگوی کشت

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از تولید ۱۵۲ میلیون تن محصول کشاورزی با اجرای الگوی کشت خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی با اجرای الگوی کشت در مصرف آب بخش کشاورزی سه میلیارد مترمکعب صرفه جویی می‌شود

به گزارش کشاورزپلاس، «سید مجتبی خیام‌نکویی» در مراسم اولین اجلاس سراسری و رونمایی از ابلاغ سند الگوی کشت محصولات کشاورزی در سال زراعی (۱۴۰۲ - ۱۴۰۱) افزود: امروز یک روز تاریخی و نقطه عطف کشاورزی ایران است که امیدواریم منشأ رفاه مردم شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه چشم‌انداز اجرایی این سند دستیابی به امنیت غذایی پایدار و رسیدن به حاکمیت و اقتدار غذایی است اظهار داشت: پیاده سازی نظام نوآوری بخش کشاورزی مهم‌ترین اقدام این صنعت است.

وی اضافه کرد: تدوین و اجرای سند الگوی کشت محصولات کشاورزی در سال اول برای حوزه زراعی و سال آینده در بخش‌های دیگر اجرا خواهد شد.

خیام نکویی با بیان اینکه سند الگوی کشت مبتنی بر شرایط اقلیمی، بهره‌برداری بهینه از آب و خاک و رعایت مسایل زیست محیطی پایدار است تصریح کرد: در این روش نیازهای آبی گیاهان مدنظر قرار گرفته است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در مدل سازی الگوی کشت مؤلفه‌های تخصیص آب و زمین، صادرات، راهبردهای ملی و منطقه‌ای، شاخص‌های امنیت غذایی، اشتغال، قطب‌های تولید و سرانه و الگوی مصرف لحاظ شده است.

وی افزود: رویکردهای اصلی برای نظارت بر تدوین الگوی کشت شامل کاهش آب مصرفی خالص و ناخالص، حفظ و ارتقای تولید با الگوی مصرف فعلی، صرفه‌جویی ارزی، افزایش ضریب نفوذ دانش با ارتقای عملکرد در هکتار، توسعه کشت در دیمزارهای کم‌بازده، توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای کم‌آب بر، توسعه کشت دانه‌های روغنی، اصلاح کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه و حفظ و ارتقای شاخص‌های اقتصادی است.

تولید ۱۵۲ میلیون تن محصول کشاورزی با اجرای الگوی کشت

خیام نکویی برآورد کرد: با اجرای الگوی کشت در پایان سال اجرای طرح، حجم تولید از ۱۲۵ میلیون تن به ۱۵۲ میلیون تن برسد همچنین در تامین انرژی به خودکفایی برسیم.

وی با بیان اینکه این طرح در نفوذ ۱۰۰ درصدی علم و دانش در عرصه‌های کشاورزی اثرگذار است گفت: سطح زیر کشت در سال اول اجرا از ۱۱ میلیون هکتار به ۱۲ میلیون هکتار افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با اجرای الگوی کشت صرفه‌جویی ارزی حدود ۶۹۷ میلیون دلار برای گندم را شاهد خواهیم بود که در نهایت صرفه جویی ۲.۲ میلیارد دلار ارزی را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، اولین اجلاس سراسری و ابلاغ سند الگوی کشت محصولات کشاورزی سال زراعی (۱۴۰۲ - ۱۴۰۱) با حضور مخبر معاون اول رییس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین و مدیران وزارت جهاد کشاورزی در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها