آخرین اخبار

راه‌اندازی اولین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم

معاون وزیر جهاد کشاورزی از راه‌اندازی اولین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم خبر داد.

به گزارش کشاورزپلاس، مجتبی خیام نکویی در رویداد کارآفرینی نوآورانه دانش بنیان و اشتغال آفرین حوزه شیلات با اشاره به عدم افزایش بهره‌وری در این حوزه گفت: میزان تولیدات بخش کشاورزی ۱۲۵ میلیون تن است و این رقم باید در سال ۱۴۳۰ به ۱۸۰ میلیون تن افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این تولیدات مربوط به محصولات شیلاتی است، افزود: در حال حاضر تولید محصولات شیلاتی در کشور ۱.۳ میلیون تن است که طی برنامه تحولی وزیر جهاد کشاورزی باید به ۲.۶ میلیون تن برسد. به عبارتی با افزایش صد درصدی در این حوزه مواجه خواهیم بود.

معاون جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این افزایش صددرصدی در حوزه‌های دیگر وجود ندارد ادامه داد: برخی از کارشناسان و صاحبنظران عنوان کردند که در حوزه شیلات نیز این رقم عملیاتی نخواهد شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: با حساب معمول حرف این کارشناسان درست است و در شرایط طبیعی چنین مسأله‌ای امکان پذیر نیست.

خیام نکویی با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشی و اجرایی در حوزه شیلات اضافه کرد: ۱۲ تا ۱۳ هزار عضو هیأت علمی در بخش کشاورزی داریم، علاوه بر این دو هزار عضو هیأت علمی نیز در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داریم که روی هم ۱۵ هزار نفر می‌شود. اگر اعضای هیأت علمی مرتبط با حوزه شیلات را از این تعداد جدا کنیم می‌بینیم با ظرفیت بی نظیری مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر این ۱۰ پژوهشکده در حوزه شیلات فعال است، گفت: از این ظرفیت‌ها آنطور که باید استفاده نشده و به معنای واقعی کلمه بهره‌وری لازم را در صنعت شیلات نداریم و به همین جهت باید تمهیدات جدی در این حوزه بیندیشیم.

خیام نکویی ادامه داد: یکی از راهکارها این است که کل ظرفیت تحقیقات را در سراسر کشور در اختیار حوزه اجرا قرار دهیم و در این راستا شورای راهبردی تحقیقات شیلات کشور را راه اندازی کردیم و برای رئیس سازمان شیلات که معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز است حکم صادر کرده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر این اساس تمام ظرفیت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در اختیار شیلات قرار می‌دهیم و از امروز به بعد رئیس سازمان شیلات این اختیار را دارد که با استفاده از کل ظرفیت تحقیقاتی عمل کند.

خیام نکویی ادامه داد علاوه بر این، این اختیار را به همکاران داده‌ایم تا ذیل این شورای راهبردی کارگروه‌های مختلف تشکیل دهند و ظرفیت‌های دانشگاهی را پای کار بیاورند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای همه اقشار جامعه قابلیت دسترسی به محصولات شیلاتی وجود ندارد، گفت: ما باید قابلیت دسترسی را برای آحاد جامعه فراهم کنیم چرا که اگر فقط یک قشر خاص این دسترسی را داشته باشند ما نمی‌توانیم میانگین تولیدات شیلاتی را افزایش دهیم.

وی همچنین بر لزوم افزایش تنوع محصولات شیلاتی تاکید کرد.

خیام نکویی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور بخش خصوصی در صنعت شیلات اشاره کرد و گفت: سازمان شیلات باید این زمینه را فراهم کند چرا که اگر بخش خصوصی پای کار نباشد برنامه‌های ما به مرحله تحقق نخواهد رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از راه اندازی اولین دهکده فناوری و نوآوری شیلات در قشم خبر داد و گفت: این دهکده به زودی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد می‌شود.

به گفته خیام نکویی، تا پایان سال جاری نیز حدود ۴ الی ۵ مزرعه فناوری و نوآوری شیلات با حمایت دولت ایجاد می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها