آخرین اخبار

فشار اتحادیه‌ها به وزرات جهاد برای دریافت مجوز صادرات دام

اتحادیه‌های تولید کننده، در حالی وزارت جهاد کشاورزی را به بهانه وجود مازاد دام، برای صدور مجوز صادرات تحت فشار قرار داده‌اند که دراین صورت احتمال افزایش بیش از اندازه قیمت گوشت وجود دارد.

عکس

 

اتحادیه‌های تولید کننده، در حالی وزارت جهاد کشاورزی را به بهانه وجود مازاد دام، برای صدور مجوز صادرات تحت فشار قرار داده‌اند که همین حالا قیمت گوشت در بازار بسیار بالاست و دراین صورت احتمال افزایش بیش از اندازه قیمت وجود خواهد داشت.

گوشت قرمز که در بازار به قیمت کیلویی 220 هزار تومان عرضه می‌شود، اگر وزارت جهاد کشاورزی بخواهد مجوز صادرات دام را صادر کند، قیمت داخلی بیشتر از این افزایش خواهد یافت و طبیعی است که قدرت خرید برای خانواده‌های متوسط و به پایین کم خواهد شد.

چندین ماه است که اتحادیه‌های تولید کننده وزارت جهاد کشاورزی را تحت فشار قرار داده‌اند که اجازه صادرات دام زنده به آنها بدهد و می‌گویند مازاد دام در کشور وجود دارد. صحبت‌های این اتحادیه‌ها که خود را نماینده تولید کنندگان عنوان می‌کنند، در حالی است که استدلال آنها درباره مازاد تولید با قیمت بازار تناقض دارد.

اگر به قانون عرضه و تقاضا و رابطه آن با قیمت معتقد باشیم، طبیعی است که در صورت وجود مازاد تولید باید قیمت رو به پایین باشد، اما قیمت‌ها همچنان روند صعودی دارد و این پارادوکسی است که این مدعیان مازاد دام پاسخی برای آن ارائه نمی‌کنند.

کشور سالانه حدود 900 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند و حدود 150 هزار تن هم نیاز به واردات دارد و در طی این سالها نتوانسته‌ایم این شکاف اندک را تکمیل کنیم.

بنابراین در صورتی که به گفته اتحادیه‌ها، مازاد تولید دام هم وجود داشته باشد، شرکت پشتیبانی امور دام آنها را خریداری می‌کند که در زمان نیاز به بازار عرضه خواهد کرد.

دولت شرکت پشتیبانی امور دام را موظف کرده که دام مازاد دامداران را خریداری کند و این روند ادامه دارد، ظاهرا با این اقدام دولت هم اتحادیه‌ها قانع نشده‌اند و کماکان بر دریافت مجوز صادرات دام تاکید دارند.

صادرات قیمت داخل را افزایش می‌دهد

تجربه قبلی دولت در صدور مجوز صادرات برای تخم مرغ نشان داده که پس از آن قیمت‌ها افزایش یافت و اکنون هر شانه تخم مرغ به 85 هزار تومان یعنی 10 هزار تومان بیش از نرخ مصوب رسیده است و این نگرانی وجود دارد که با صدور مجوز گوشت هم این محصول گرانتر شود و دیگر خرید برای اقشار متوسط ناممکن خواهد شد.

این سوال همچنان باقی است که چرا با وجود اینکه شرکت پشتیبانی امور دام کشور مازاد تولید دامداران را خریداری می‌کند، آنها پای خود را در یک کفش کرده‌اند که مجوز صادرات بگیرند.

*سود عده‌ای در صادرات است

به نظر می‌رسد صادرات برای عده‌ای که قطعا عامه دامداران نیستند به صرفه است و همین عاملی شده که ماه‌ها وزارت جهاد را برای صدور این مجوز تحت فشار قرار دهند.

وزارت جهاد کشاورزی هم که بر پیشانی‌اش وزارت تولید حک شده حتی پس از برگشتن قانون انتزاع که وظایف بازرگانی و بازار را به این وزارتخانه داده شاید فراموش کرده که بر اساس این قانون به همان نسبت در برابر مصرف کننده هم موظف است و در برابر خواسته‌های تولید کنندگان زود تسلیم می‌شود، شاید هم به این دلیل که راهکار دیگری برای تحقق خواسته‌های آنها ندارد.

افزایش 5 برابر قیمت خوراک دام، هزینه‌های تولید را افزایش داده و حاشیه سود آنها کم شده است، دامداران این انتقاد را بارها مطرح کرده‌اند و به نظر می‌رسد، وزارت جهاد چون راهکار مطمئنی برایش ندارد، مجبور می‌شود، به خواسته‌های آنها تن در دهد. 

صادرات دام به ایستگاه آخر رسید

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران به تازگی گفته است شیوه نامه صادرات دام زنده نهایی شده و وزیر جهاد کشاورزی به معاون توسعه بازرگانی این وزارت خانه دستور داده تا آن را به گمرکات ابلاغ کند.

احمد مقدسی اضافه کرد: در همین راستا دو روز پیش، شیوه نامه صادرات دام زنده نهایی شده و آقای ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی به معاون توسعه بازرگانی این وزارت خانه دستور داده تا به گمرکات ابلاغ کند.

مقدسی افزود: در اوایل هفته آینده این کار انجام می‌شود و ما نیز منتظر هستیم، صادرات هر چه سریع‌تر آغاز شود.

وی درباره میزان صادرات نیز افزود: قرار است که صادرات مدیریت شده باشد تا به بازار داخل آسیب وارد نشود.

مقدسی گفت: ما روی میزان صادرات چندان بحث نکردیم، چرا که احتمال داشت با پافشاری روی این مسأله، کل موضوع صادرات منتفی شود و دامداران دچار زیان شوند.

مقدسی افزود: در اوایل هفته آینده این کار انجام می‌شود و ما نیز منتظر هستیم، هر چه سریع‌تر صادرات کلید بخورد.

پس از شیوع ویروس کرونا در بهمن 98 و نیز شروع جنگ روسیه و اوکراین در 6 ماه گذشته رویه کشورها برای تامین امنیت غذایی در شرایط فشار غذایی بیشتر شده است، آنها اولویت تامین داخل را در اولویت قرار داده اند، با اعمال عوارض و مالیات صادراتی، سعی کردند صادرات را در ابتدا محدود یا متوقف کنند که نمونه بارز آن در روسیه و به دستور پوتین صورت گرفت.

در وهله بعدی ذخایر خود را به حداکثر می‌رسانند که در روزهای مبادا ذخایر کافی محصولات استراتژیک داشته باشند که نمونه عینی آن چین است که بیش از نیمی از صادرات گندم دنیا درا در انبارهای خود ذخیره کرده است.

ابراهیم مرادزاده کارشناسی اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: شرایط بازارهای جهانی مناسب نیست و تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین و نیز تهدیدهایی که اکنون برای وقوع جنگهای جدید وجود دارد قرار دارد.

وی افزود: تغییرات آب وهوایی، تولید غذا را بسیار سخت کرده، رشد دو درجه دمای زمین، بروز خشکسالی‌های شدید و در عین حال بارش‌های سیل آسا به طوری که همین دیروز طبق گزارش‌های هواشناسی در کره جنوبی به اندازه یک ماه تنها در یک روز باران بارید و باعث گرفتگی معابر و ایستگاه‌ها مترو شد و همه اینها تولید را تحت فشار قرار داده است، از سوی دیگر جمعیت جهان هر روز بیشتر می‌شود، اما منابع تولید تقریبا ثابت است.

بنابراین در چنین شرایطی تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات باید منطبق بر درک واقعیت‌ها و نه بر پایه احساس باشد، حداقل به راهی که کشورهای دیگر می‌روند، باور داشته باشد که آنها بی دلیل چنین رویه ای را انتخاب نکرده اند. تصمیم به صادرات دام شاید امروز عده‌ای را که سودشان در این کار است، خوشحال کند، اما مصرف کننده زیادی متضرر خواهند شد، بنابراین این سوال بزرگی است که آیا ذخیره سازی در داخل و عرضه در زمان نیاز بهترین راهکار نیست؟

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها