آخرین اخبار

تحقق ۶۵ درصدی برنامه تولید بذر گندم

حدود ۶۵ درصد برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در تولید بذر گندم آبی و دیم تا کنون برای کشت پاییزه سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به رغم خشکسالی و گرمای خارج از نرم اول فصل، محقق شده است.

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اظهار داشت: تا چهارم مرداد امسال ۳۲۷ هزار و ۶۲۵ تن بذر گندم از کشاورزان پیمانکار توسط شرکت‌های تولیدکننده بذر خریداری شده که تحقق ۶۵ درصدی برنامه ابلاغی وزارتخانه را در تولید این نهاده نشان می‌دهد.

صمد مبصّر افزود: امسال تولید ۵۰۰ هزار و ۸۴۵ تن بذر گندم برای توزیع در سال زراعی آینده هدف‌گذاری شده که ۳۲۵ هزار تن آن مربوط به بذر گندم آبی و ۱۷۴ هزار و ۹۵۸ تن بذر دیم است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۲۳۹ هزار و ۹۵۳ تن بذر گندم آبی در تمام طبقات معادل حدود ۷۴ درصد و ۸۷ هزار و ۶۷۲ تن بذر گندم دیم معادل ۵۰ درصد هدف برنامه توسط شرکت‌های متولی بذر از کشاورزان پیمانکار خریداری شده و خرید ارقام دیم در استان‌های غرب و شمال غرب کشور ادامه دارد.

مبصّر در عین حال یادآور شد: از سال گذشته نیز ۳۰ هزار تن بذر گندم ضد عفونی شده در انبار شرکت‌ها موجود است که به طور عمده از ارقام آبی هستند و می‌تواند به برنامه تامین بذر در سال زراعی آینده کمک کند.

وی گفت: نیاز کشور به بذر گندم برای یک سال زراعی در اراضی دیم و آبی نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است و معمولاً برنامه وزارت جهاد کشاورزی این است که نزدیک به ۶۵ درصد بذر آبی و ۴۰ درصد بذر دیم مورد نیاز کشور را برای کشت با بذرهای گواهی شده تدارک ببیند و بقیه بذور مورد نیاز از طریق بذرهای خودمصرفی کشاورزان تامین می‌شود.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در همین حال اذعان داشت: تمام بذرهای گواهی شده زیر نظارت فنی این موسسه تحقیقاتی تولید می‌شوند و برچسب گواهی دریافت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: برای کشت پاییز سال گذشته ۴۰۲ هزار تن بذر گواهی شده گندم خریداری شد که از این میزان نزدیک به ۳۷۰ هزار تن بذر خالص می‌توانست در کیسه در اختیار کشاورزان قرار گیرد و این در حالی است که تنها حدود ۲۵۰ هزار تن آن میان کشاورزان توزیع شد.

مبصّر افزود: سال گذشته به دلایل مختلف از جمله بحث مربوط به قیمت‌گذاری غیراصولی بذر و کشش ضعیف گندمکاران برای خرید، نزدیک به ۱۴۰ هزار تن از بذرهای تدارک دیده شده در شرکت‌های متولی خرید بذر، رسوب کرد که نزدیک به ۳۰ هزار تن آن فرآوری و مابقی به صورت بذر خام و فله‌ای بود که متاسفانه امسال تحویل سیلوها شد.

وی با اشاره به مشکلات نقدینگی شرکت‌های متولی خرید بذر خام از کشاورزان نیز گفت: این شرکت‌ها برای پرداخت پول بذر خام به کشاورزان پیمانکار به نقدینگی زیادی نیاز دارند و این نقدینگی همواره در قالب تسهیلات از سوی بانک کشاورزی در اختیار شرکت‌های متولی خرید بذر قرار می‌گرفت.

مبصّر اظهار داشت: امسال به رغم پیگیری‌های متعدد از سوی بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی، این شرکت‌ها قادر به دریافت تسهیلات برای خرید بذر خام ار پیمانکاران نشده‌اند و این در حالی است که خرید از مناطق سرد همچنان ادامه دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها