آخرین اخبار

طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور/ پیش‌بینی ۹ میلیون تنی خرید گندم در سال آینده

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح جهش تولید در سطح ۵ میلیون هکتار از دیمزارهای کشور با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام اجرا می شود.

به گزارش کشاورزپلاس ، سید جواد ساداتی نژاد در همایش آغازین سال زراعی (۱۴۰۱ - ۱۴۰۲) طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور به همت ستاد اجرایی فرمان امام که با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، پیش‌بینی کرد: با اجرای این طرح جهش بزرگی در تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی کشور ایجاد شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای اجرای این طرح ۴۰ همت اعتبار نیاز است که این میزان مبلغ در سال اول اجرا برگشت داده خواهد شد. این طرح اتفاق بزرگی در بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور است چراکه اکنون ۸ درصد تولیدات کشاورزی ایران از دیمزارها است در حالی که این رقم در دنیا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

ساداتی نژاد میانگین تولید دیمزارهای کشور در هکتار را بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم دانست و اظهار داشت: بنا داریم با استفاده از بذرهای مناسب تولید در واحد سطح را افزایش دهیم. اجرای این طرح حداقل غذای ۲۰۰ هزار نفر را پوشش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در دیمزارها فقط از آب سبز استفاده می‌شود یادآور شد: اهمیت دیمزارها در حدی است که امام راحل در سال‌های ۱۳۶۴ - ۱۳۶۵ به اهمیت دیمزارها تاکید داشته است اما ما پس از گذشت ۳۶ سال آن را مورد توجه قرار داده‌ایم و می‌خواهیم اجرا کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: علاوه بر دیمزارها که تاکنون مغفول مانده، ظرفیت‌های بخش شیلات نیز بلااستفاده مانده است. ما از ۵۸۰۰ هکتار سواحل کشور به خوبی استفاده نکرده‌ایم در حالی که ظرفیت‌های تولید ثروت در این بخش فراوان است باید به طرح جهش تولید در شیلات بپردازیم.

ساداتی نژاد اظهار داشت: تولید در این بخش به اندازه‌ای اهمیت دارد که حتی یک کیلوگرم میگو کشور روی زمین نمی‌ماند و همه صادر می‌شود به طوری که چین مشتری عمده محصولات شیلاتی است.

افزایش قیمت مواد غذایی ناشی از قیمت‌های جهانی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در جنگ اوکراین و روسیه برخی کشورها ناچار به سهمیه‌بندی مواد غذایی شدند در حالی که کشور ما با مازاد تولید روبرو شد به طوری که وزارت جهاد کشاورزی اقدام به خرید تولید مازاد کرد. امسال میزان جوجه ریزی به ۱۳۵ میلیون قطعه رسیده است.

ساداتی نژاد، نرخ‌های سرسام‌آور در بازارهای جهانی را علت افزایش قیمت‌های داخلی برشمرد و گفت: ما باید تلاش کنیم بر قیمت‌های جهانی فائق آییم.

پیش‌بینی ۹ میلیون تنی خرید گندم در سال آینده

وی ادامه داد: وزارت کشاورزی، وزارت امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران است. جنگ اوکراین اهمیت گندم و غلات را به همه دولت‌ها اثبات کرد، در اولین جلسه هیات دولت نرخ خرید تضمینی گندم اصلاح شد و این مسئله انگیزه‌ای شد که کشاورزان حتی برخی اراضی که ۴۰۰ کیلوگرم گندم دارند را برداشت کنند.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر افزایش نرخ گندم، کشاورزی ایران را به سمت کشاورزی اقتصادی برده است.

ساداتی نژاد حجم خریداری‌شده گندم توسط بخش خصوصی را حدود ۱۷۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده خود را بیشتر جلوه خواهد داد و خرید گندم در سال زارعی آینده به رقم ۹ میلیون تن خواهد رسید.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کوچکترین اراضی در شمال کشور به کشت سویا و کشت قراردادی برنج تخصیص داده شد، افزود: در شمال کشور زمین خالی وجود ندارد.

وی علت تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی غیراقتصادی بودن کشاورزی در ایران عنوان کرد و افزود: دولت سیزدهم ۴۵ درصد قیمت کود پایه را کاهش داده است این در حالی است که نرخ کود در تمام دنیا افزایشی بوده است.

ساداتی نژاد گفت: ۴۰ درصد تولید جهان در غالب کشاورزی قراردادی است اما در ایران یک درصد کشاورزی قراردادی انجام می‌شود. اگر کشت قراردادی در دیمزارها را دنبال کنیم بدون تردید سال آینده به مرز خودکفایی در تولید گندم خواهیم رسید و رسیدن به این مهم نیازمند تأمین مالی این پروژه است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها