آخرین اخبار

نارضایتی واردکنندگان مرغ منجمد از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام

در حالی که شرکت پشتیبانی امور دام قیمت مرغ منجمد وارداتی را به ترتیب به ازای هر کیلوگرم ۱۴۰۵۰۰ و ۱۳۶۵۰۰ ریال اعلام کرد، تامین کنندگان از این مساله ناراضی هستند.

به نقل از انجمن تامین کنندگان فرآورده های خام دامی، از فروردین ماه سال ۱۴۰۰ که واردات مرغ منجمد در دستور کار قرار گرفت حدود ۱۷۰-۱۸۰ هزار تن مرغ منجمد از کشورهای ترکیه و برزیل تخصیص و تامین ارز شده و بخش عمده آن وارد کشور شده است اما متاسفانه به رغم پیگیری های فراوان، واردکنندگان از روند قیمت گذاری و همچنین نحوه پرداخت بهای کالای تحویلی به توسط شرکت پشتیبانی امور دام ناراضی هستند.

درهمین راستا احمد شاد، دبیر انجمن تامین کنندگان فرآورده های خام دامی در خصوص قیمت گذاری مرغ منجمد وارداتی گفت: متاسفانه کشور ما توان ذخیره سازی و واردات این حجم از مرغ منجمد در زمان محدود در کشور را نداشت و همین امر در کنار اتفاقاتی نظیر جنگ روسیه و اوکراین و اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها باعث شد قیمت تمام شده واردات مرغ افزایش یابد اما متاسفانه قیمت های اعلامی جوابگوی هزینه های واردات نیست.

وی خاطرنشان کرد: گران بودن عوارض وزارت راه برای کامیون های خارجی، هزینه های مربوط به ذبح شرعی، هزینه های حمل محموله ها برای آزمایش به استان های دیگر (به دلیل نبود آزمایشگاه های مناسب در مرز بازرگان)، افزایش هزینه های انتقال ارز با توجه به ارز تخصیصی و عدم گنجایش سردخانه های شرکت پشتیبانی امور دام برای این حجم از واردات مرغ باعث شده قیمت تمام شده مرغ منجمد وارداتی حدود ۱۶ هزار تومان باشد.

شاد افزود: به نظر می رسد قیمت تمام شده مرغ های وارداتی شرکت پشتیبانی امور دام هم در همین محدوده باشد اما متاسفانه قیمت خرید اعلامی از سوی این شرکت کمتر از قیمت تمام شده واردات است.

دبیر انجمن تامین کنندگان فرآورده های خام دامی با اشاره به وضعیت پرداخت شرکت پشتیبانی امور دام از فروردین ماه ۱۴۰۰ گفت: متاسفانه شرکت پشتیبانی امور دام به ازای تحویل هر کیلوگرم مرغ منجمد وارداتی تنها ۱۲ هزار تومان به صورت علی الحساب به تامین کنندگان پرداخته است و معلوم نیست طلب آنان از شرکت پشتیبانی چه زمانی وصول می شود و همین امر نیز فشار زیادی را برای تامین نقدینگی به تجار وارد کرده است.

وی متذکر شد: در قیمت های اعلامی شرکت پشتیبانی امور دام عملا سودی نصیب تامین کنندگان نمی شود در حالی که قیمت های فروش مرغ منجمد وارداتی که در انحصار شرکت پشتیبانی امور دام است به مراتب بالاتر از قیمت خرید است و توزیع کنندگان همین مرغ در میادین و مراکزعرضه سود مناسبی دارند.

شاد تصریح کرد: با توجه به حجم واردات مرغ منجمد و همچنین خرید مرغ مازاد مرغداران پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها در اردیبهشت ماه به نظر می رسد ذخیره مرغ منجمد در کشور در حداکثر ممکن باشد اما به دلیل کاهش مصرف مرغ در کشور طی ماه های اخیر باید منتظر ماند و دید شرکت پشتیبانی امور دام برای جلوگیری ازانقلاب تاریخ مصرف این حجم از مرغ ذخیره شده در کشور چه تدبیری اندیشیده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها