آخرین اخبار

10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت سرمازدگی کشور

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تصویب ده هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت های سرمازدگی به بخش کشاورزی کشور گفت: ۷۰ درصد این اعتبار برای استان های کرمان، فارس و یزد تخصیص یافت و ۳۰ درصد برای سایر استان های کشور است.

به نقل از ایانا در استان فارس، محمد مهدی برومندی در سفر به استان فارس و شهرستان داراب در نشست بررسی مسائل بخش کشاورزی این شهرستان تصریح کرد: از اعتبار مذکور 8600 میلیارد تومان سهم بخش باغبانی کشور و مابقی برای بخش زراعت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای استان فارس از محل مذکور حدود 2300 میلیارد تومان است، اظهار کرد: 70 درصد از این تسهیلات 4 درصدی قرار است به باغدار های خسارت دیده بدهیم آن هم با تعریف پروژه هایی که در باغ کمک کند تا در سال های آینده مشکلات کمتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه 30 درصد از اعتبارات برای امهال وام های باغداران اختصاص می یابد، ابراز کرد: این به آن معناست که باغداری که در بانک کشاورزی بدهکار است لیست آنها تهیه می شود تا سود جرائم از این پولی که مصوبه سرمازدگی است پرداخت می شود.

به گفته او؛ برای خشکسالی هم ستاد بحران با پیگیری معاونت های تولیدی ورود کرده است، در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری هستیم که بتوانیم برای خشکسالی هم این کار را انجام دهیم.

برومندی با بیان اینکه در باغبانی مهم ترین نهاده نهال است و این موضوع یکی از اساسی ترین مشکلات ما در باغبانی کشور و تولید مرکبات است، افزود: ما در همه ی سال های گذشته نهال گواهی شده در ایران نداشتیم؛ کاری که در داراب صورت می گیرد ( طرح تولید پیوندک عاری از ویروس) نمونه آن فقط در اسپانیا است.

وی با تاکید بر اینکه در ایران برای نخستین بار است که این طرح اجرا می شود و ما این را یک پروژه ملی برای کشور می دانیم، اضافه کرد: ساخت اسکرین هاوس ها تمام شده است، در واقع بخشی از هسته های اولیه را داشتیم و بخشی را خریداری کردیم که آماده انتقال است.

به گفته او؛ فاز دوم، تولید نهال است؛ بذر پایه ها را تهیه کردیم، بخشی از آن را داشتیم و بخشی از اسپانیا وارد کردیم، زمینی هم در نظر گرفته شده که در آنجا کشت شود تا ما تولید نهال و پیوندک عاری از ویروس را در قالب یک زنجیره تولید نهال گواهی شده داشته باشیم.

برومندی با اشاره به اینکه پیش بینی این است که در اسکرین هاوس های جدید سالی 800 هزار نهال گواهی شده تولید شود، گفت: با این شرایط اگر کسی باغ احداث کند نهالی که می خواهد بکارد پاسخگوی سرمایه گذاری بلند مدت است.

او افزود: با توجه به مسائل و مشکلاتی که در باغ ها داریم در وزارتخانه مخصوصا برای داراب و زرین دشت هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری و ایجاد گلخانه و شهرک گلخانه نداریم.

نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان داراب به دعوت محمد جواد عسکری نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و با حضور محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و تعدادی از مدیران ارشد برگزار شد.

داراب

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها