آخرین اخبار

میزان خرید گندم به ۶ میلیون تن می رسد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم به ۶ میلیون تن برسد.

به نقل از مهر، محمد قربانی، معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری که در حال برگزاری است، گفت: پیش بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم امسال افزایش یابد و به حدود ۶ میلیون تن برسد.

وی اضافه کرد: دلیل این مسأله اجرای سیاستی بود که براساس آن کشاورزان از کودهای فسفاته و پتاسه استفاده کردند که روی عملکرد محصول تأثیر بسزایی داشت.

قربانی با بیان اینکه برداشت گندم دیم هنوز آغاز نشده است، افزود: گزارشات فائو نیز حاکی از افزایش تولید غلات در کشور است.

وی همچنین با اشاره به کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه، گفت: این امر تأثیر بسزایی در تولید محصولات کشاورزی داشته است.

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان صنعت دام و طیور کشور بعد از حذف ارز ترجیحی گفت: طیور گوشتی ۵٠ درصد این تسهیلات را دریافت کرده اند که رتبه اول را در لیست دریافت تسهیلات دارند.

وی اضافه کرد: دام‌های سبک، سنگین و روستایی ٣۵ درصد تسهیلات را دریافت کرده اند و رتبه دوم را دارند و گاوهای شیری و صنعتی نیز با دریافت ٧ درصد تسهیلات رتبه سوم را در این لیست دارند.

به گفته این مقام مسئول، تسهیلات مذکور با نرخ‌های ١٠، ١٢، ١۵ و ١٨ درصد در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد.

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی در زمینه جوجه کشی و رها کردن جوجه‌ها در بیابان گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که تولید جوجه به هیچ عنوان متوقف نشود. جوجه کشی و یا رها کردن جوجه‌ها در حالی که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده تمام جوجه‌ها را جذب می‌کند، حرفه‌ای و اخلاقی نیست.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه اخلاق در کشاورزی رعایت نمی‌شود، افزود: این در حالی است که ما در دانشگاه چنین درسی را داریم که تدریس می‌شود و باید آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد طرح هوشمند سازی نان با بیان اینکه مجری این طرح، وزارت اقتصاد است، اظهار داشت: پایلوت این طرح در زنجان بوده و بعد از آن اجرای طرح در قزوین، چهارمحال و بختیاری، فارس، تهران و ۲-۳ استان دیگر کلید خورده است.

قربانی ادامه داد: پیش بینی بنده این است که تا پایان تیرماه اجرای طرح مذکور در سراسر کشور انجام شود. ضمن اینکه برای این کار به ۸۳ هزار دستگاه پوز نیاز داریم که دستگاه‌های خاصی نیز هستند و البته مباحث مربوط به پشتیبانی از این پوزها نیز بسیار مهم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تهران نیز حدود ۹ هزار دستگاه پوز به نانوایی‌ها داده شده و پروسه خرید در این فرآیند به این شکل است که خرید نان با کارت بانکی فرد انجام می‌شود و به کد ملی آن شخص متصل است. به عنوان مثال اگر کسی ۱۰ قرص نان می‌خورد مبلغ آن به اندازه همین مبلغی که در حال حاضر برای نان پرداخت می‌شود، از حساب شخص کسر و مابه التفاوت آن از طریق منابع یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای این طرح برای جلوگیری از قاچاق آرد و کاهش ضایعات آن بسیار مؤثر است اما مواردی نیز وجود دارد که باید در مورد آن تصمیم گیری شود. از جمله اینکه گفته می‌شود اگر کارت بانکی مورد پذیرش فقط کارت سرپرست خانوار باشد ولی شخص دیگری از آن خانواده بخواهد با کارت خود خرید نان را انجام دهد، چه اتفاقی می‌افتد که مباحثی مانند این موضوع در حال بررسی و رفع است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها