آخرین اخبار

تولید بیش از ۹۵ درصد تجهیزات و لوازم آبیاری در داخل کشور

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات و لوازم آبیاری در داخل کشور تولید می‌شود.

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست بررسی روند مستندسازی طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: تولیدکننده‌های توانمند تجهیزات آبیاری در کشور با استفاده از فناوری‌های نوین، محصولاتی با کیفیت و استانداردهای بالا تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجوز صادرات لوازم و تجهیزات آبیاری به تولیدکننده‌هایی که تولیداتشان قابل رقابت در بازارهای جهانی هستند داده می‌شود، گفت: به وارد کنندگانی که تجهیزات آبیاری را وارد کشور می‌کنند، مجوزهای ۶ ماهه داده می‌شود تا بستر لازم برای بومی‌سازی و خودکفایی کامل این تجهیزات در داخل کشور مهیا شود.

این مقام مسئول افزود: روش آبیاری زیرسطحی بر اساس تاییدیه موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و با توجه به کاهش تبخیر در این روش، به دلیل برخی مشکلات اجرایی، در حال حاضر فقط در باغات پسته مورد تایید این معاونت است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به کاهش مصرف سم و کود در روش‌های نوین آبیاری، محصول تولید شده در مزارع و باغاتی که تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار دارند محصولاتی سالم هستند که جزو مزایای این سامانه‌ها محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع نظارت بر نگهداری و بهره‌برداری در این طرح افزود: در این خصوص مشاور نظارت بر بهره‌برداری باید بر اثربخش بودن اقدامات نگهداری و بهره‌برداری در طرح سامانه‌های نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری با کمترین هزینه تلاش کند.

عباسی به حضور فعال ارزیاب‌ها و بازرسان فنی در ستاد و استان‌ها بر کنترل کیفیت لوازم و تجهیزات آبیاری اشاره و بر توزیع مکانی پروژه‌های طرح سامانه‌های نوین آبیاری و توزیع اعتبارات عدالت‌محور آن در سراسر کشور تاکید کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها