به گزارش انجمن غلات ایران، کاوه زرگران، رئیس انجمن غلات ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سیاست درستی است، تاکید کرد: دولت حدود ۱۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی به عنوان یارانه به واردات کالاهای اساسی می‌پردازد که با پرداخت مستقیم آن به خود مصرف کننده می‌تواند رفاه عمومی بیشتری را در جامعه ایجاد کند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این یارانه در قالب قاچاق کالا از کشور خارج می‌شود، افزود: در واقع این یارانه با قاچاق کالا نصیب مصرف کنندگان خارجی می‌شود.

زرگران در واکنش به این مساله که عنوان می‌شود قاچاق این کالاها به میزانی نیست که بازار داخل را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: میزان تولید روغن در کشور حدود ۱.۵ میلیون تن بوده اما در سالهای اخیر به ۲.۲ میلیون تن رسیده است، افزایش تولید روغن بسته بندی و تصفیه شده نشان از این دارد که مصرف این کالا به دلیل ارزانی افزایش قابل توجهی داشته و این درحالی است که جمعیت ما افزایشی نداشته بنابراین می‌توان گفت که مصرف سرانه به طور جزئی افزایشی داشته اما بخش عمده آن قاچاق شده است.

رئیس انجمن غلات ایران با اشاره به سیاست گذاری نادرست دولت در حوزه واردات روغن نیز گفت: عدم تناسب قیمت تمام شده واردات با قیمت گذاری دستوری که دولت انجام می‌داد منجر به این شد که از سال گذشته واردکنندگان بخش خصوصی تمایلی به واردات این کالا نداشته باشند.

زرگران با اشاره به اینکه روند مذکور هم اکنون نیز ادامه دارد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت عمداً این را انجام می‌دهد تا بخش خصوصی به حاشیه برود و امور واردات در دست دولت باشد.

وی درباره اینکه گفته می‌شد گسترش حضور دولت در واردات کالاهای اساسی به دلیل شکستن انحصار موجود در این حوزه است، گفت: در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام بزرگترین انحصارگران بازار هستند ضمن اینکه شرایطی که برای آنها در زمینه واردات در نظر گرفته می‌شود، سهل ترین شرایط ممکن است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها