آخرین اخبار

شیوه جدید وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید گندم

سرپرست مجری طرح گندم از تدوین و اجرای طرح ۵ ساله برای پایداری تولید این محصول و توسعه کشاورزی حفاظتی از سال زراعی آینده خبر داد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: این طرح 5 ساله با هدف ارتقای بهره‌وری آب، افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و پایداری تولید در اراضی آبی و دیم از سال زراعی 1402-1401 اجرا می‌شود.

وی افزود: در قالب این طرح بیش از 50 درصد اراضی آبی و 50 درصد اراضی دیم گندم زیر پوشش کشاورزی حفاظتی با شیوه کشت مستقیم یا بی‌خاک‌ورزی و شیوه کم‌خاک‌ورزی قرار می‌گیرد.

سهرابی درباره سطح فعلی اجرای کشاورزی حفاظتی در گندمزارهای کشور اذعان داشت: کشاورزی حفاظتی با شیوه کشت مستقیم در سطح حدود 180 هزار هکتار اراضی آبی و 85 هزار هکتار اراضی دیم اجرا می‌شود و اگر بخواهیم شیوه کم‌خاک‌ورزی را نیز محاسبه کنیم این اعداد افزایش می‌یابد.

سهرابی توضیح داد: در کشت مستقیم، عملیات کاشت بدون خاک‌ورزی صورت می‌گیرد و ماشین کارنده وارد مزرعه شده و کود و بذر را همزمان در خاک قرار می‌دهد و در این روش دیگر نیاز به شخم زدن زمین نیست.

وی اظهار داشت: در این طرح، حمایت‌هایی را به کشاورزان در اراضی آبی و دیمزارهای گندم ارایه خواهیم کرد از جمله در زمینه خرید دستگاه‌های کشت مستقیم با نرخ سود 4 درصد که هم‌اکنون هم در حال انجام است، ضمن آن که 30 درصد قیمت ماشین‌های کارنده نیز توسط دولت و 70 درصد باقیمانده از سوی متقاضیان پرداخت خواهد شد.

سهرابی با بیان این که اعتبارات طرح 5 ساله پایداری گندم پیش‌بینی شده است، ابراز امیدواری کرد دولت و مجلس از این طرح حمایت کنند.

سرپرست مجری طرح گندم ادامه داد: اعتبارات و هزینه‌های اجرای این طرح نسبت به درآمدی که عاید کشور و کشاورزان می‌کند، عدد بزرگی نیست.

وی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و تبعات آن در بخش تولید و بازار محصولات کشاورزی تصریح کرد: چاره‌ای به جز خوداتکایی در تولید محصولات استراتژیک نداریم.

سهرابی، گندم را مهمترین محصول استراتژیک در تامین امنیت غذایی در کشور خواند و گفت: در ایران بیش از 40 درصد انرژی و 44 درصد پروتیین مورد نیاز مردم از طریق گندم تامین می‌شود و این محصول نقش کلیدی در امنیت غذایی دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها