آخرین اخبار

کشت برنج فقط در شمال کشور مجاز است/ مصرف ۵ برابری آب برای کشت برنج در خوزستان

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به درجه بالای حرارت و میزان تبخیر در خوزستان، ​کشت برنج در این استان، نیازمند حدود ۲۲ تا ۲۸ هزار متر مکعب آب در هر هکتار است که این رقم، بیش از ۳ تا ۵ برابر استان‌های شمالی کشور است.

1399072013581143521413984

به نقل از تسنیم ، علیرضا مهاجر با تاکید بر تداوم ممنوعیت کشت برنج در خوزستان، اظهار داشت:​ وزارت جهاد کشاورزی به غیر از استان های شمالی به هیچ استانی مجوز کشت برنج نداده است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مصرف بیش از 22 هزار مترمکعب آب برای هر هکتار کشت برنج در خوزستان، تصریح کرد: این رقم در شالیزار های استان گیلان 4000، استان مازندران 6000 و در استان گلستان 8000 متر مکعب در هر هکتار است.

 خدارحم امیری زاده،​ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: در حوزه آبریز کرخه،​ دز و کارون کشت های آب بر ممنوع است و کشت های جایگزین انجام می​​ گیرد.

امیری زاده با بیان اینکه بیش از 200 هزار بهره بردار در این استان وجود دارد اضافه کرد: امسال با بیش از 38 درصد کاهش بارندگی در استان مواجه هستیم و باید این کمبود را مدیریت کرد. همچنین در استان های بالادستی نیز که بیش از 90 درصد آب مورد نیاز خوزستان از آنجا تامین می شود 45 درصد کاهش بارندگی ثبت شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های قدرت هر کشور، امنیت غذایی است، تصریح کرد: سال گذشته مشکلاتی در تامین نهاده‌ها وجود داشت و امسال برنامه ریزی برای رفع این مشکلات صورت گرفت، ولی به بحران آب برخوردیم.

امیری زاده گفت: مدیریت مصرف آب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که تعیین الگوی کشت و تغییر نحوه مصرف آب بر همین اساس انجام می شود و در این زمینه،​ می‌توان به توسعه شبکه‌های سیستم‌های آبیاری و فروش حجمی آب اشاره کرد.

در شرایط فعلی،​ کشاورزان استان خوزستان انتظار دارند همانگونه که دولت مصمم به اجرای طرح ممنوعیت کشت برنج است به همان اندازه به وعده های حمایتی و تشویقی خود برای حل مشکلات کشاورزان عمل کند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها