آخرین اخبار

پیش بینی تولید ۱۴۰ هزار تن برگ سبز چای/ آغاز خرید از نیمه نخست اردیبهشت‌ماه

رییس سازمان چای کشور از تولید بیش از ۱۴۰ هزار تن برگ سبز چای در سطح ۲۲ هزار هکتار از اراضی شمال کشور خبر داد و گفت: با توجه به سردی هوا خرید تضمینی برگ سبز چای از نیمه نخست اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

«حبیب جهانساز» امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه  ۹۰ درصد تولیدات مربوط به باغ‌های چای استان گیلان و حدود ۱۰ درصد مربوط به استان مازندران است، افزود: طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال ۱۴۰۱ با قیمت ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و برگ سبز درجه دو با قیمت هفت‌هزار و ۱۰۰ تومان خریداری خواهد شد.

به گفته وی، پارسال قیمت هر کیلو برگ سبز درجه یک ۶ هزار و ۶۹۰ تومان و درجه ۲، چهار هزار و ۷۸۱ تومان بوده است.

رییس سازمان چای کشور، هزینه‌های تولید برگ سبز چای را بالا دانست و اظهار داشت: برای حمایت از تولید چای داخلی، حفظ اراضی باغ‌های چای و امرار معاش چایکاران لازم است قیمت خرید برگ سبز چای با توجه به هزینه های تمام شده تولید و نرخ تورم مشخص شود.

وی با بیان اینکه به ازای هر پنج کیلوگرم برگ سبز یک کیلوگرم چای خشک استحصال می‌شود، تصریح‌کرد: در صورت خرید تضمینی این میزان برگ سبز چای به‌طور حتم ۳۱ هزار تن چای خشک استحصالی خواهیم داشت که روانه بازار داخلی می‌شود.

۱۷۰ کارخانه چای فعال است

جهانساز از عقد قرارداد با ۳۰ کارخانه فراوری چای خبر داد و گفت: اکنون ۱۷۰ کارخانه چای در کشور فعال است که با توجه به سردی هوا و تاخیر در برداشت برگ سبز چای تاکنون با ۳۰ کارخانه قرارداد امضا شده و بقیه کارخانجات به‌تدریج وارد فرآیند خرید می‌شوند.

وی افزود: ۲۵ درصد از نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای سهم دولت و ۷۵ درصد هم سهم کارخانجات که به صورت نقدی در زمان تحویل برگ سبز پرداخت می شود. 

به گزارش ایرنا، طبق آمارهای موجود حدود یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار از باغ‌های چای گیلان و مازندران در سال گذشته احیا شد، همچنین برای نخستین بار اعتبار یارانه نهال به مبلغ یک میلیارد تومان به سازمان چای کشور پرداخت شد.

بازگشت دوباره چایکاران به باغ‌های چای رها شده و احیای دوباره باغ‌های مخروبه و بازگشت هفت واحد تولیدی چای پس از ۲۰ سال به چرخه تولید، از دستاوردهای سازمان چای کشور در سال گذشته بوده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها