آخرین اخبار

4 برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش نفوذ فن آوری در کاهش مصرف آب

معاون وزیر جهاد کشاورزی از ۴ برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش ورود فن آوری به کاهش مصرف آب خبر داد و گفت: شرکت های دانش بنیان بشیتری تشکیل می دهیم و در بخش کشاورزی به کار گیری خواهیم کرد.

علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه شعار امسال با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، در بخش کشاورزی چه اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهید، گفت: تأکید مقام معظم رهبری سالهاست به افزایش تولید داخل متمرکز شده و وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تلاش می‌کند تا حداکثر امنیت غذایی را با توجه به تولید در داخل، رقم بزند.

وی افزود: امروزه واردات محصولات اساسی به ویژه با تحولات اخیر اوکراین و روسیه مشکلاتی ایجاد کرده و ایران هم به دلیل اینکه محصولاتی مانند علوفه، ذرت، کنجاله و تا اندازه‌ای گندم را وارد می‌کند، تلاش خواهد کرد که به تولید این محصولات اساسی در داخل توجه بیشتری کند.

وی با تأکید بر اینکه ورود دانش‌بنیان‌ها در بخش تولیدات کشاورزی می‌تواند به افزایش تولید و بهره‌وری منجر شود، گفت: بدون ورود این علم، تحقق اهداف بخش کشاورزی میسر نخواهد شد.

*دلیل فروپاشی شوروی وابستگی به غلات آمریکا بود

مهاجر در ادامه به اهمیت تولید محصولات کشاورزی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل فروپاشی شوروی وابستگی به غلات آمریکا بوده اما پس از سالها اکنون بزرگترین تولیدکننده این محصولات به حساب می‌آ‌ید. آنها توانستند با نفوذ تکنولوژی به بخش کشاورزی، تولیداتشان را افزایش دهند و ما هم می‌توانیم با تولید این تکنولوژی در داخل و یا حتی واردات آنها، زمینه تولید را فراهم کنیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره اشتغالزایی در بخش کشاورزی هم گفت: متأسفانه این بخش نمی‌تواند اشتغالزا باشد، زیرا به همان اندازه که تکنولوژی به این بخش وارد می‌شود، بخشی از کارگران آن بیکار می‌شوند که باید در بخش صنعت به کارگیری شوند. البته بخش کشاورزی، صنایع مرتبط مانند، صنایع لبنی، صنایع فرآوری و تبدیلی دارند که می توانند در این حوزه مشغول باشند.

*افزایش بهره وری با دانش بنیان ها

مهاجر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به امکان افزایش بهره‌وری توسط دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و گفت: ورود انواع ماشین‌آلات کشاورزی و ادوات آنها با تکنولوژی‌های مدرن می‌تواند به افزایش تولیدات کشاورزی منجر شود. البته به منظور ورود اینگونه ماشین‌آلات باید زمین‌های کشاورزی در قطعات بزرگتری باشند. باید از شر زمین‌های با قطعات کوچکتر رها شویم تا بتوانیم مکانیزاسیون کشاورزی را به درستی اجرا کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه مقام معظم رهبری در بخشی از صحبت‌های خود به عقب‌ماندگی ورود دانش‌بنیان‌ها در بخش کشاورزی به ویژه در عملکرد بذور کشاورزی و بهره‌وری آب اشاره کرده است و چه برنامه‌ای برای افزایش ضریب نفوذ دانش‌بنیان‌ها در این حوزه‌ها دارید، گفت: متأسفانه بخش کشاورزی برای بسیاری از شرکت‌ها جذابیت خاصی ندارد و به همین دلیل کمتر ورود می‌کنند. مشکل عمده ما در بذر سبزی و صیفی از جمله خیار، هندوانه، خربزه و گوجه‌فرنگی است که از خارج می‌آید اما وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای با آستان قدس رضوی و اجرای فرمان حضرت امام(ره) در این حوزه دارد.

* 4 برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای ورود تکنولوژی به کاهش مصرف آب

مهاجر در ادامه به برنامه‌هایی که قرار است در بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب انجام شود اشاره کرد و گفت: ابتدا می‌خواهیم سامانه‌های نوین آبیاری را که در حال اجرا است توسعه دهیم. دوم اینکه سیستم‌های جدیدتری در جهان اجرایی می‌شود و از این الگوها استفاده کنیم. سوم، کشت ارقام مقاوم به کم‌آبی را در همه حوزه‌های کشاورزی گسترش دهیم چهارم زمان کشت برخی محصولات کشاورزی را از فصل‌های خشک و پرآب‌بر به فصل‌های کم‌آب‌بر مانند پاییز و زمستان منتقل کنیم.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال این است که محصول چغندرقند را که در تابستان آب بسیاری مصرف می‌کند را به فصل پاییز انتقال دهد که آب بسیار کمتری مصرف خواهد کرد. این طرح اکنون در استان گلستان اجرایی می‌شود و تنها 4 هزار مترمکعب آب نیاز دارد که 2 هزار مترمکعب آن نیز از باران تغذیه می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، آیا برنامه خاصی در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است، گفت: در قرارگاه امنیت غذایی تشکیل جلسه دادیم و برنامه‌های تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری را بررسی کردیم و در ادامه هم تصمیمات جدی‌تری گرفته خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها