آخرین اخبار

روسیه مالیات بر صادرات غلات را افزایش داد

وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرد، مالیات بر صادرات غلات را افزایش خواهد داد و مالیات بر صادرات گندم به ۸۷ دلار به ازای هر تن خواهد رسید.

عکس

 

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرد، مالیات بر صادرات گندم روسیه در بازه زمانی 30 مارس تا 5 آوریل از 86.4 دلار به ازای هر تن به 87 دلار افزایش خواهد یافت.

بر اساس این بیانیه، مالیات صادرات بر جو و ذرت به ترتیب به ازای هر تن به 75.6 دلار و 58.3 دلار افزایش خواهد یافت.

آمارها نشان می‌دهد، نرخ عوارض صادراتی گندم و مزلین (مخلوطی از گندم و چاودار) با قیمت شاخص 324.3 دلار در هر تن، برای جو به قیمت 293.1 دلار و برای ذرت 268.3 دلار در هر تن محاسبه شده است.

تابستان گذشته، این وزارتخانه به اصطلاح مالیات شناور را بر گندم، ذرت و جو راه اندازی کرد؛ اقدامی که با هدف تثبیت قیمت مواد غذایی داخلی انجام شده است و فروشندگان را ملزم به ثبت قراردادهای صادراتی خود در بورس مسکو می‌کند. بر اساس این اطلاعات، وزارت کشاورزی روسیه میزان عوارض را برای مدت یک هفته تعیین می‌کند.

روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و بیش از 18 درصد از صادرات بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. روسیه و اوکراین که صادرات غلات را  متوقف کرده، حدود 30 درصد از ذخایر جهانی گندم را تامین می‌کنند.

با درگیری این دو کشور، عرضه گندم و غلات در جهان با خطر روبرو شده است.

روسیه دو هفته پیش به صورت موقت صادرات گندم خود به کشورهای شوروی سابق و بیشتر صادرات شکر خود را متوقف کرد، اما مجوزهای ویژه صادراتی به تاجران در سهمیه کنونی شان داده می‌شود.

روسیه به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گندم جهان، صادرات شکر را تا 31 آگوست و گندم، گیاه چاودار (نوعی غله)، جو و ذرت را تا 30 ژوئن به کشورهای شوروی سابق ممنوع کرد.

در بیانیه دولت روسیه آمده بود، این اقدامات برای «محافظت از بازار مواد غذایی داخلی در مواجه با محدودیت‌های خارجی» صورت گرفته است.

بانک جهانی هشدار داده است، تعدادی از کشورهای در حال توسعه به علت وابستگی به واردات گندم از اوکراین که به علت درگیری با روسیه متوقف شده است، در کوتاه مدت با کمبود تامین این غله مواجه خواهند شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها