آخرین اخبار

ممنوعیت ثبت سفارش ۹ قلم داروی دامپزشکی

رییس انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دامی گفت: ثبت سفارش ۹ گروه کالایی در قالب ۱۳۲ محصول دارو و مکمل دامی ممنوع شده که موجب افزاش قیمت این محصولات در بازار شده است.

به نقل از خبرگزاری تسنیم سید مهدی میرسلیمی در نشست خبری اظهار داشت: حدود 6 ماه از ممنوعیت ثبت سفارش 9 گروه کالایی دارو و برخی مکمل های دامی در قالب 132 محصول می گذرد به طوری که قطع واردات این کالاها تاثیر منفی در تولیدات دامی داشته است.

رییس انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دامی با بیان اینکه استفاده از داروهای کم اثر طول دوره درمان دام را افزایش می دهد اظهارداشت: در واقع این اقدام موجب کاهش کیفیت و افزایش قیمت تولیدات داخلی شده است.

وی از مشکلات تخصیص ارز برای تامین نهاده ها خبر داد و گفت: سالانه 500 میلیون یورو نهاده دامی و افزودنی خوراکی به کشور وارد می شود، اما اخیرا در تامین ارز مشکلاتی داشته ایم.

میرسلیمی با بیان اینکه مشکلات داخلی بیش از تحریم برای تولید دردسرساز شده است، تصریح کرد: از زمان ثبت سفارش تا گرفتن ارز دو تا سه ماه طول می کشد و تا رساندن این ارز به بانک های مربوطه در خارج سه ماه زمان می برد که از طریق صرافی ها انجام می شود، ضمن اینکه حواله ارز نیمایی هم هزینه های زیادی در پی دارد.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور باید بیش از پیش در خدمت بخش تولید و تولیدکنندگان باشد، اضافه کرد: در راستای  حمایت از تولید ممنوعیت ثبت سفارش این نهاده های دامی باید برداشته شود.

وی اضافه کرد: واردات بدون ثبت سفارش یا ثبت سفارش در بدو ورود کالا باعث رانت برای برخی شده است.

رییس انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک از سازمان دامپزشکی کشور خواستار کاهش مدت زمان ثبت این محصولات شد و افزود: اکنون ثبت هر محصول دارویی و مکمل دامی از کشورهای پیشرفته دنیا دو تا سه سال زمان می برد که نیازمند تسهیل در این بخش هستیم.

10 درصد داروها و مولتی ویتامین ها از طریق انجمن وارد می شود

 حمیدرضا توکلی  دبیر انجمن وارد کنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام نیز با اشاره به اینکه این کالاها مربوط به پنج گروه کالایی آنتی بیوتیک و 4 قلم مولتی ویتامین است، گفت: این انجمن تنها 10 درصد از این داروها و مکمل های دارویی با کیفیت را از کشورهای پیشرفته دنیا همچون هلند، اسپانیا و بلژیک وارد کشور می کند.

وی با بیان اینکه دارو و مکمل ها برای تولید یک ضرورت به شمار می روند اضافه کرد: کشور جایگاه 10 تولید تخم مرغ، 13 گوشت مرغ، 20 شیرخام و پنجم عسل دنیا را دارد که بخش زیادی از این تولید مرهون تامین نهاده های دارویی است و هرگونه خلل در تامین آنها به تولید محصولات پروتئینی آسیب جدی وارد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این گروه کالایی به منظور حمایت از تولید داخلی ممنوع شده است افزود:  90 درصد مواد اولیه تولید داخلی وارداتی و درداخل کشور فرموله می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دامی اظهارداشت: محصولات تولید داخلی بی کیفیت هستند و  قابلیت رقابت با محصولات خارجی را ندارند یعنی هزینه های چندبرابری برای تولیدکنندگان دارد زیرا به جای یکبار مصرف آنتی بیوتیک برای بهبود دام ناچارند چندین بار این کالا را استفاده کنند.

توکلی، واردات برخی کالاها را در رقابتی شدن محصولات داخلی موثر دانست و گفت: اکنون با ممنوعیت این 9 قلم کالا علاوه بر کاهش کیفیت تولیدات داخلی و عدم رقابت پذیری موجب افزایش بیش از 20 تا 30 درصدی این کالاها شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها