آخرین اخبار

وزیر جهاد کشاورزی خواستار افزایش تبادلات تجاری ایران و قزاقستان شد

وزیر جهاد کشاورزی خواستار افزایش حجم تبادلات اقتصادی و تجاری ایران و قزاقستان شد.

به نقل خبرنگار اقتصادی ایرنا، سید جواد ساداتی نژاد عصر دوشنبه در دیدار با «سلطانف» معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان در مراسم هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، تجاری,، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان که در هتل اسپیناس برگزار شد، افزود: امیدواریم این اجلاس مقدمه ای برای روابط و تبادلات تجاری بین دو کشور باشد.

وی ضمن تبریک انتصاب آقای سلطانف به عنوان رییس هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اظهار داشت: همچنین از کسانی که شانزده اجلاس قبلی تلاش کردند تا سطح روابط و کشور را توسعه دهند و دستگاه های ایرانی و قزاقستانی که در این اجلاس حضور دارند، تشکر می کنم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امیدوارم این اجلاس ضمن تکمیل دستاوردهای سازنده اجلاس های قبلی برحل مشکلات و موانعی موجود اهتمام ورزد و با تدوین چارچوب همکاری ها و برنامه های مشخصی را برای پیشبرد اهداف تعیین شده ارایه کنند.

وی افزود: وقفه ایجاد شده در روند دو ساله برگزاری این اجلاس بین دو کشور به دلیل پاندمی کرونا بر روند رو به رشد همکاری های دوجانبه اندکی تاثیر گذاشته است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: بنابراین برگزاری این اجلاس عزم و اراده خلل ناپذیر دو کشور را برای توسعه بیش از پیش روابط تجاری به فال نیک می گیریم و آن را نقطه عطفی برای گشوده شدن  افق های تازه در همکاری های اقتصادی بین دو کشور  می دانم.

وی با اشاره به گفت وگوی تلفنی  آیت الله سید ابراهیم  رییسی رییس جمهوری ایران در۱۳ بهمن ماه با رییس جمهور قزاقستان،  سطح مناسبات و همکاری های اقتصادی و تجاری دو جانبه را با سطح دیپلماسی سیاسی دو کشور متناسب ندانست و گفت: امیدواریم در سی امین سال روابط دیپلماتیک دو کشور گام بلندی در سطح ارتقای تعاملات اقتصادی برداشته شود.

ساداتی نژاد افزود: رییس جمهوری قزاقستان نیز در آن گفت وگو، آینده روابط دو جانبه را بسیار پرثمر و درخشان دانسته و ضمن تاکید بر برگزاری این اجلاس ابراز امیدواری کردند که برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بتواند جهشی بلند در روابط دو کشور ایجاد کند، براین اساس از اجلاس حاضر انتظار می رود ابتکار عمل های ویژه ای در شناسایی و حل مشکلات موجود در روند همکاری های دو کشور به عمل آید.

وی اظهارداشت: اعضای کمیسیون مشترک خوشبختم که اجلاس کمیسیون مشترک برنامه ها و توافقات اجرایی متعددی برای رونق اقتصاد و روابط بلندمدت برای همکاری های اینده را در دستور کار دارد که به برخی اشاره خواهم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حوزه تجارت، توافق در مورد شورای مشترک تجاری دو کشور گام مهمی است که در این اجلاس مورد تفاهم قرار خواهد گرفت و همچنین درباره برگزاری نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در بهار سال ۱۴۰۱ تصمیم گیری خواهد شد، به ویژه در این حوزه از گمرکات دو کشور تشکر می کنم که صمیمانه با فرصت برگزاری این اجلاس سند همکاری های بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان را نهایی کردند و در پایان این نشست شاهد امضای این تفاهم نامه زیرساختی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ایجاد کمیته مشترک همکاری های بانکی و توافق در زمینه امکان از ارزهای ملی برای تجارت دو جانبه نیز یکی از گام های مهم در تسهیل تجارت بین دو  کشور است که مورد توافق قرار خواهد گرفت.

ساداتی نژاد ادامه داد: بخش کشاورزی نیز جایگاه ممتازی را در روابط تجاری و فنی دو کشور به خود اختصاص می دهد. خوشبختانه همکاری ها در ابعاد مختلف فنی به ویژه قرنطینه دامی و نباتی نهایی شده است و این اجلاس راهکاری های افزایش بیش از پیش تجارت پایدار کشاورزی و مبادله اطلاعات قرنطینه ای مورد توافق قرار خواهد گرفت. همچنین باعث خرسندی است که تفاهم  و شناخت متقابل فی ما بین دستگاه های استاندارد و اعتبار سنجی و ارزیابی انطباق در جهت تسهیل مبادله کالاها همراه با تضمین کیفیت و رعایت ضوابط در سطح عالی امضا شده است و اسناد همکاری دو جانبه در پایان این نشست به امضا رسید.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به جایگاه ممتاز دو کشور در حوزه ترانزیت منطقه ای در اجلاس حاضر توافقات قابل توجهی برای ساماندهی قطار کانتینری در کریدور هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران ، قزاقستان، آسیای مرکزی و روسیه به دست امده است همچنین اینجانب از تصمیم های اتخاذ شده در اجلاس برافزایش حجم (ترانزیت کاربو )در کریدور ایران، ترکمنستان ، قزاقستان و تسهیل شرایط تعرفه ای در این مسیر حمایت می کنم.

وی افزود: راه اندازی مجدد پروازها بین چند شهر در دو کشور پس از یک وقفه طولانی در شرایط کرونا هرچند اتفاق خوبی است اما در شرایط فعلی به صورت چارتری انجام می شود و امیدوارم  در اجلاس حاضر مذاکرات برای تبدیل ان به پروازهای منظم با موفقیت انجام شود همچنین از مدیران بنادر دو کشور خواستارم که به گام های عملی در جهت تسهیل هرچه بیشتر حمل و نقل دریایی کالا و برقراری سرویس منظم رو - رو بین دو کشور دست یابند.

ساداتی نژاد ادامه داد: البته پروازها ۱۵ روز پیش از حالت چارتری به حالت منظم هفته ای دو بار تبدیل شده است که امیدواریم این مهم استمرار یابد.

وی اضافه کرد: در حوزه بهداشت با توجه به اقتضائات بین دو کشور ناشی از پاندمی کرونا در مورد تامین متقابل داروه ها و تجهیزات شرکت های مشترک برای همکاری در تولید این اقلام تصمیم گیری می شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه های انرژی، مناطق آزاد، گردشگری، صنعت، معدن و همکاری های قضایی نیز معاونین وزرا و مدیران ذیربط از هر  دو کشور حضور دارند و موضوعات عملی را در دستور مذاکره قرار دادند که با موفقیت خواهد بود.

وی اضافه کرد: همراهی معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان با هیات همراه، کارآفرینان، فعالان اقتصادی و بازرگانان قزاقستان و استقبال تجار و فعالان کسب و کار ایرانی از این کشور نشان گر عزم و اراده قوی دو کشور برای توسعه همکاری تجارت و همکاری های اقتصادی است و دریافت خبر موفقیت امیز بودن همایش تجاری ایران و قزاقستان که صبح امروز به میزبانی اتاق بازرگانی و صنعت و معدن و کشاورزی برگزار شد باعث مسرت است.

ساداتی نژاد گفت: بنابراین از شما می خواهم با پیگری پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل و لغو روادید بازرگانان بین دو کشور توسط دولت متبوع خود به حل یکی از مشکلات مهم برای توسعه تجارت دو جانبه کمک کنید. همچنین تجار و بازرگانان دو کشور در  مبادلات بانکی با مشکلات و موانعی روبروهستند که کمک به حل و فصل این مسائل و ارتقای سطح روابط مالی و کارگزاری بانکی مورد انتظار جامعه تجاری و اقتصادی دو کشور است.

وی افزود: این اجلاس گام های مثبتی در جهت رفع موانع همکاری ها برداشته و اهداف و برنامه های اجرایی دو جانبه برای یکسال آینده را با چشم انداز تامین رفاه و آسایش و امنیت مردم دو کشور و منطقه ترسیم کنیم.

وی افزود: رییس جمهوری قزاقستان نیز در آن گفت وگوی آینده روابط دوجانبه را بسیار پرثمر و درخشان دانسته و ضمن تاکید بر برگزاری این اجلاس ابراز امیدواری کردندکه برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بتواند جهشی بلند در روابط دو کشور ایجاد کند براین اساس از اجلاس حاضر انتظار می‌رود ابتکار عمل‌های ویژه‌ای در شناسایی و حل مشکلات موجود در روند همکاری‌های دو کشور به عمل آید.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حوزه تجارت توافق در مورد شورای مشترک تجاری دو کشور گام مهمی  است که در این اجلاس مورد تفاهم قرار خواهد گرفت و همچنین درباره برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در بهار سال ۱۴۰۱ تصمیم‌گیری خواهد شد به‌ویژه در این حوزه از گمرکات دو کشور تشکر می‌کنم که صمیمانه با فرصت برگزاری این اجلاس سند همکاری‌های بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان را نهایی کردند و در پایان این نشست شاهد امضای این تفاهم نامه زیرساختی خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ایجاد کمیته مشترک همکاری‌های بانکی و توافق در زمینه امکان از ارزهای ملی برای تجارت دوجانبه نیز یکی از گام‌های مهم در تسهیل تجارت بین دو  کشور است که مورد توافق قرار خواهد گرفت. در بخش کشاورزی نیز جایگاه ممتازی را در روابط تجاری و فنی دو کشور به خود اختصاص می‌دهد خوشبختانه همکاری‌ها در ابعاد مختلف فنی به‌ویژه قرنطینه دامی و نباتی نهایی شده است و این اجلاس راهکاری‌های افزایش بیش از پیش تجارت پایدار کشاورزی و مبادله اطلاعات قرنطینه‌ای مورد توافق قرار خواهد گرفت همچنین باعث خرسندی است که تفاهم  و شناخت متقابل فی‌مابین دستگاه‌های استاندارد و اعتبار سنجی و ارزیابی انطباق در جهت تسهیل مبادله کالاها همراه با تضمین کیفیت و رعایت ضوابط در سطح عالی امضا شده است و اسناد همکاری دوجانبه در پایان این نشست به امضا رسید.

ساداتی نژاد گفت: با توجه به جایگاه ممتاز دو کشور در حوزه ترانزیت منطقه‌ای در اجلاس حاضر توافقات قابل توجهی برای ساماندهی قطار کانتینری در کریدور هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران، قزاقستان، آسیای مرکزی و روسیه به دست آمده است همچنین اینجانب از تصمیم‌های اتخاذ شده در اجلاس برافزایش حجم (ترانزیت کاربو) در کریدور ایران، ترکمنستان، قزاقستان و تسهیل شرایط تعرفه‌ای در این مسیر حمایت می‌کنم.

راه‌اندازی مجدد پروازها بین چند شهر در دو کشور پس از یک وقفه طولانی در شرایط کرونا هرچند اتفاق خوبی است اما در شرایط فعلی به صورت چارتری انجام  می‌شود و امیدوارم  در اجلاس حاضر مذاکرات برای تبدیلان به پروازهای منظم با موفقیت انجام شود همچنین از مدیران بنادر دو کشور خواستارم که به گام‌های عملی در جهت تسهیل هرچه بیشتر حمل‌ونقل دریایی کالا و برقراری سرویس منظم رو - رو بین دو کشور دست یابند.

وی ادامه داد: البته پروازها ۱۵ روز پیش از حالت چارتری به حالت منظم هفته‌ای دو بار تبدیل شده است که امیدواریم این مهم استمرار یابد.

وی اضافه کرد: در حوزه بهداشت با توجه به اقتضائات بین دو کشور ناشی از پاندمی کرونا در مورد تأمین متقابل داروها و تجهیزات شرکت‌های مشترک برای همکاری در تولید این اقلام تصمیم‌گیری می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حوزه‌های انرژی، مناطق آزاد، گردشگری، صنعت، معدن و همکاری‌های قضایی نیز معاونین وزرا و مدیران ذیربط از هر  دو کشور حضور دارند و موضوعات عملی را در دستور مذاکره قرار دادند که با موفقیت خواهد بود.

وی اضافه کرد: همراهی معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان با هیات همراه، کارآفرینان، فعالان اقتصادی و بازرگانان قزاقستان و استقبال تجار و فعالان کسب‌وکار ایرانی  از این کشور نشان‌گر عزم و اراده قوی دو   کشور برای توسعه همکاری تجارت و همکاری‌های اقتصادی است و دریافت خبر موفقیت‌آمیز بودن همایش تجاری ایران و قزاقستان که صبح امروز به میزبانی اتاق بازرگانی و صنعت و معدن و کشاورزی برگزار شد باعث مسرت است.

ساداتی نژاد افزود: بنابراین از شما می‌خواهم با پیگیری پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل و لغو روادید بازرگانان بین دو کشور توسط دولت متبوع خود به حل یکی از مشکلات مهم برای توسعه تجارت دوجانبه کمک کنید همچنین تجار و بازرگانان دو کشور در  مبادلات بانکی با مشکلات و موانعی روبرو هستند که کمک به حل‌وفصل این مسائل و ارتقای سطح روابط مالی و کارگزاری بانکی مورد انتظار جامعه تجاری و اقتصادی دو کشور است.

وی افزود: این اجلاس گام‌های مثبتی در جهت برطرف کردن موانع همکاری‌ها برداشته و اهداف و برنامه‌های اجرایی دوجانبه برای یک سال آینده را با چشم‌انداز تأمین رفاه و آسایش و امنیت مردم دو کشور و منطقه ترسیم کنیم.

به گزارش ایرنا، در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی در تهران پنج سند همکاری به امضا «سید جواد ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی و  «سلطانف» معاون نخست‌وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان رسید.

به گزارش ایرنا، در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی در تهران پنج سند همکاری به امضا سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و  سلطانف معاون نخست وزیر و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان رسید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها