آخرین اخبار

تامین یک سوم نیاز چای کشور از داخل/ عدم استفاده از سموم مزیت چای ایرانی در برابر وارداتی است

رئیس سازمان چای کشور گفت: در کشور سالانه ۱۰۰ هزار تن چای مصرف می شود که حدود ۳۰ هزار تن آن در داخل تولید می شود.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور گفت: سازمان چای کشور یک طرح 5 ساله را به منظور احیای باغ های رها شده و بهینه سازی کارخانجات موجود به دولت ارائه داده است که در صورت تامین منابع، شاهد رشد این صنعت خواهیم بود و با توجه به پتانسیل موجود قادر خواهیم بود ظرفیت تولید را تا 50 هزار تن افزایش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر 5 هزار تن از چای تولید داخل صادر می شود.

جهانساز با تاکید بر کیفیت بالای چای بهاره ایرانی گفت: چای بهاره ایرانی به مراتب کیفیتی بالاتر از چای وارداتی دارد و مصرف کنندگان این نوع چای حاضر به خرید چای وارداتی نیستند ولی متاسفانه برندسازی و تبلیغات خوبی در این مورد انجام نمی شود.

وی با اشاره به قیمت های مناسب چای داخلی در مقایسه با انواع وارداتی آن گفت: چای ایرانی مبلغی بین 50 تا 120 هزار تومان دارد و این در حالی است که چای وارداتی کیلویی بیش از 200 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

وی از رضایتمندی چایکاران و تولیدکنندگان از قیمت این محصول در 2 سال اخیر خبر داد و افزود: در 2 سال اخیر قیمت برگ سبز را منطقی سازی کرده به طوری که سال گذشته رشد 47 درصدی قیمت در برگ سبز، 50 درصد در درجه 2 و 37 درصدی را در نوع درجه 1 داشتیم.

وی خاطر نشان کرد: با حمایت دولت جدید این صنعت به سوی کیفی سازی برگ سبز گام برداشته است و یکی از مزیت های چای داخلی برخلاف چای وارداتی، عدم استفاده از سموم گیاهی است.

وی در خصوص دریافت تسهیلات از صندوق تخصصی چای توسط چایکاران توضیح داد: این صندوق مبلغی بالغ بر 95 میلیارد تومان سرمایه دارد که 49 درصد توسط دولت و 51 درصد توسط بخش خصوصی تامین می شود که قادر است در ازای هر هکتار باغ حدود 4 میلیون تومان تسهیلات با نرخ 4 درصد در اختیار چایکاران قرار دهد.
وی توسعه چای کشور را مستلزم حمایت های بیشتر دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی دانست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها