آخرین اخبار

شیطنت دلالان؛ علت شایعات گرانی گوشت قرمز به قیمت ۳۰۰ هزارتومان

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: شیطنت دلالان و سودجویان علت شایعات گرانی گوشت قرمز به مبلغ ۳۰۰ هزارتومان شد تا بتوانند سود کلانی را از این محل به جیب بزنند.

169385301

«مجتبی عالی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره شایعاتی مبنی بر گرانی گوشت قرمز به ۳۰۰ هزارتومان افزود: حدود ۱۰ تا ۱۵ روز قبل قیمت هر کیلوگرم دام زنده بین ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان بود که دلالان دام را به قیمت‌های مذکور از تولیدکنندگان خریداری کرده و پس از چندروز دپو آن را به کیلویی ۶۲ هزارتومان عرضه کردند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران اظهارداشت: وقتی دام زنده از دست تولیدکننده خارج می شود به دست بازارگردانان و دلالان (از جمله چوب دار، کشتارگاه  و قصاب ) می افتد که در اینجا نه تولیدکننده سودی از تولید خود می برد و نه مصرف کننده محصول را با قیمت مناسب تهیه می‌کند تنها دلالان و بازارگردانان هستند که از این بازار سودهای کلان به جیب می زنند. این امر منصفانه نیست.

وی تصریح کرد: امروز قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی نر بین ۵۸ هزار تا ۶۰ هزارتومان و دام زنده نر گوساله بین ۵۵ تا ۵۶ هزارتومان از دامداران خریداری می شود بنابراین نباید قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی بیش از ۱۲۰ هزارتومان و گوساله بیش از ۱۵۰ هزارتومان در بازار مصرف عرضه شود.

به گفته وی، اکنون دولت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی  و گوساله را از تولیدکنندگان به قیمت ۵۹ هزارتومان خرید تضمینی می‌کند.

عالی با بیان اینکه هیچ کمبودی در بازار دام زنده و گوشت قرمز نداریم گفت: با توجه به مازاد جمعیت دامی، وضعیت تولید مطلوب است بنابراین کمبودی در بازار گوشت قرمز نداریم و هر  گونه اختلال در قیمت این محصول به منظور سودجویی به ضرر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

وی افزود: احتمال آن می‌رود که بازارگردان‌های گوشت به دنبال واردات و افزایش قیمت داخلی برای سودهای بیشتر باشند. بنابراین از دولت خواستاریم تا با شدت نظارت‌ها بازار این محصول را کنترل کنند.

به گزارش ایرنا، برررسی‌های میدانی خبرنگار اقتصادی ایرنا نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی در میادین میوه و تره بار ۱۲۲ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله ۱۴۸ هزارتومان و در سطح خرده فروشی ها نیز کمتر از ۲۰۰ هزارتومان عرضه می شود.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۹ نزدیک یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید و به بازار عرضه شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها