آخرین اخبار

اجرای 15 هزار هکتار سامانه‌ نوین آبیاری استان گلستان توسط قرارگاه خاتم

مدیرعامل موسسه حیات سبز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در مورد فعالیت‌ در حوزه آب و خاک و کشاورزی گفت: ۱۵ هزار هکتار از سامانه‌های نوین آبیاری استان گلستان توسط قرارگاه خاتم انجام شد.

جواد علیرضایی مدیرعامل موسسه حیات سبز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به استان گلستان در باره فعالیت‌های قرارگاه خاتم گفت: کشاورزی کشور در سال­های اخیر با چالش­های مهمی چون خشکسالی، پایین بودن بهره­‌وری، کاهش فزاینده منابع آب زیرزمینی، فرسایش، شور شدن و کاهش مواد آلی خاک­های زراعی مواجه بوده است.

وی افزود:‌ افزایش مصرف آب به دلیل توسعه صنایع، گسترش سطح زیر کشت بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمینی و الگوی کشت متناسب، افزایش مصارف شهری همراه با رشد جمعیت و تغییر اقلیم و خشکسالی‌­های پی در پی، دسترسی به آب با کیفیت در ایران را به شکل فزاینده‌ای کاهش داده و توانایی بخش کشاورزی کشور در دستیابی به امنیت غذایی پایدار را با مشکلات اساسی روبرو کرده است.

 مدیرعامل موسسه حیات سبز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ادامه داد: حال در دو راهی مدیریت و حفاظت پایدار و تولید غذا برای جمعیت کشور، ایران اسلامی در دهه­های پیش رو ناگزیر به ایجاد مشارکت همگانی جهت مدیریت پایدار آب با هدف حفظ و مدیریت منابع موجود آب شیرین، افزایش بهره وری از منابع آبی، افزایش عملکرد گیاهان زراعی و کارایی مصرف آب است و از آنجا که شدت و گستره خشکسالی تقریبا تمام کشور را در برگرفته است، شناخت و درک اثرات و تبعات این پدیده در بخش کشاورزی و اتخاذ رویه منطقی مدیریت مصرف آب امری ضروری است.

* اهداف قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)در حوزه کشاورزی

علیرضایی به اهداف قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)در حوزه کشاورزی اشاره کردو گفت: کمک به تقویت شاخص‌­های بهبود امنیت غذایی، بالا بردن سطح بهره­وری و افزیش تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی، ارتقاء شاخص­های خود اتکایی کشور در بخش تولیدات کشاورزی،‌استفاده بهینه از منابع آب و خاک کشور، توسعه پایدار و رونق کشاورزی در مناطق روستایی و کم برخوردار کشور به همراه انجام اقدامات محرومیت زدایی، رسوخ دانش در حوزه­ی کشاورزی کشور با حمایت از فعالیت­های دانش بنیان و استفاده از تکنولوژی روز دنیا، تسهیل­گری امور دانشی جهت ارتقاء کیفی نظام تولید در واحد­های کشاورزی سنتی رایج از طریق بهبود و تکمیل زنجیره توسعه و ارزش،‌ایجاد بستر مناسب جهت رشد و تقویت فعالیت­های دانش بنیان بخش خصوصی ( اعم از شرکت­های دانش بنیان، استارتاپ ها، سرمایه گذاران و شتاب دهنده­‌ها) با محوریت حوزه کشاورزی را بخشی از اهداف قرارگاه برشمرد.

*پروژه‌های موسسه حیات سبز در حوزه کشاورزی

مدیرعامل موسسه حیات سبز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به پروژه های موسسه حیات سبز در حوزه کشاورزی، اشاره کرد و گفت: سامانه زهکشی اراضی اولویت دار استان گلستان و آب بندان های مرتبط (گمیشان و گنبد)، عملیات زهکشی اراضی اولویت دار استان گلستان (حوضه گرگانرود و قره سو)، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سطح 15 هزار هکتار در استان گلستان از پروژه‌هایی است که در استان گلستان اجرا می شود.

علیرضایی به برخی از اهداف این طرح ها اشاره کرد و گفت: توسعه منطقه و امنیت غذایی، توسعه و رونق کشاورزی منطقه، استفاده بهینه از منابع خاک، اهش ماندابی اراضی کشاورزی، افزایش تولید در واحد سطح، کمک به جلوگیری از فرسایش خاک،‌کنترل و جلوگیری از شور شدن اراضی، کنترل فرسایش، کنترل سیل، حفاظت محیط زیست،حفاظت از ابینه و تاسیسات عمومی، توسعه روستایی و امنیت غذایی از اهداف این طرح ها است.

*دستاورد ها و فعالیت های اجرایی پروژه 

علیرضایی با اشاره به دستاورد ها و فعالیت‌های اجرایی پروژه  گفت:‌در پروژه عملیات زهکشی اراضی اولویت دار استان گلستان (حوضه گرگانرود و قره سو) تا کنون بیش از : 1.6 میلیون متر مکعب عملیات اجرایی کانال کنی، 2.4 میلیون متر مکعب عملیات اجرایی رگلاژ و تریم، 800 هزار متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی، 21 کیلومتر لوله‌گذاری لترال، و نهایتا بیش از 18 کیلومتر خاکریزی جاده های سرویس انجام شده است.

مدیرعامل موسسه حیات سبز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) افزود: در این پروژه بیش از 161 دستگاه تجهیزات و ماشین آلات عمدتا سنگین روزانه فعالیت داشته و با توجه به برنامه زمان‌بندی عملیات اجرایی با بهره‌گیری از ماشین آلات سنگین ، نیمه سنگین و تمامی توان در حال انجام است.

تا کنون در این پروژه بیش از 180 نفر نیرو بصورت مستقیم و 240 نفر نیرو به صورت غیر مستقیم به کار گیری شده است.
با توان اجرایی نیروهای متخصص تا کنون به لطف الهی بیش از 22 هزار و 500 هکتار از این پروژه به مرحله بهره برداری رسیده است.
درصد پیشرفت فیزیکی پروژه تاکنون بیش از 17 درصد است.

این مسئول گفت:‌در پروژه زهکشی اراضی اولویت دار استان گلستان و آب بندان های مرتبط (گمیشان و گنبد) تا کنون بیش از  :

3.5 میلیون متر مکعب عملیات اجرایی کانال کنی، 1.5 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی، 6 کیلومتر لوله‌گذاری لترال (جانبی) 800 سازه ی زهکشی و نهایتا بیش از 19 کیلومتر شن ریزی جاده های سرویس انجام شده است.

وی ادامه داد: در این پروژه بیش از 82 دستگاه تجهیزات و ماشین آلات بصورت روزانه فعالیت داشته که با توجه به برنامه زمان‌بندی انشالله تا اواسط سال آینده بصورت کامل به بهره برداری می رسد.

با توان اجرایی نیروهای متخصص تا کنون به لطف الهی 16000 هکتار از این پروژه به مرحله بهره برداری رسیده است.
تا کنون در این پروژه بیش از 143 نفر نیرو بصورت مستقیم و 800 نفر نیرو بصورت غیر مستقیم بکار گیری شده است.
درصد پیشرفت فیزیکی پروژه تاکنون بیش از 86 درصد است.

علیرضایی افزود: در پروژه توسعه سیستم های آبیاری نوین تا کنون بیش از 80 کیلومتر حفاری مسیر های اصلی و فرعی،‌78 کیلومتر جوشکاری شبکه ی اصلی و فرعی،‌75 کیلومتر لوله گذاری ، سرندی و بکفیل، عملیات اجرایی مربوط به نصب شیرآلات مسیر، احداث دیوار بررشی و عملیات تکمیلی آن انجام شده است.

تا کنون در این پروژه بیش از 50 نفر نیرو بصورت مستقیم و 30 نفر نیرو بصورت غیر مستقیم به کار گرفته شده است.
درصد پیشرفت فیزیکی پروژه تاکنون بیش از 50 درصد است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها