آخرین اخبار

۱۳۸ میلیون هکتار از اراضی ملی تثبیت شده است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور: تاکنون ۱۳۸ میلیون هکتار از اراضی ملی تثبیت شده تا سند آن را به نام دولت و به نمایندگی سازمان جنگل‌ها دریافت کنیم.

به نقل از صدا و سیما، مسعود منصور درباره حدنگاری اراضی ملی گفت: به موجب اجرای قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع، از ۱۶۴ میلیون هکتار پهنه کشور حدود ۱۴۰ میلیون هکتار بعنوان اراضی ملی تشخیص داده شده است.

وی گفت: بر اساس اقدامات انجام شده در دهه‌های گذشته، پیش بینی ما این است که حدود ۱۳۸ میلیون هکتار را باید تثبیت کنیم و به نام دولت به نمایندگی سازمان جنگل‌هاسند اخذ کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: با اجرای قانون کاداستر از اسفند سال ۱۳۹۳ تا پایان ۱۳۹۸ مجموعاً حدود ۳۸ میلیون هکتار از اراضی ملی کاداستر شد و برای آن‌ها سند تک برگی صادر شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ و با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با یک حرکت جهادی توانستیم برای ۵۴ میلیون هکتار دیگر سند کاداستری بگیریم.

منصور گفت: به این ترتیب تا پایان سال ۹۹، نود و دو میلیون هکتار از اراضی ملی تثبیت و برای آن‌ها اسناد تک برگی صادر شد، برای باقیمانده نیز هدفگذاری کرده بودیم که در سال ۱۴۰۰ تمام شود که تا پایان آبان ماه امسال ۲۲ میلیون هکتار دیگر نیز کاداستر شد.

وی افزود: بنابراین تاکنون در مجموع برای ۱۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی سند کاداستری صادر شده است که امیدواریم حدود ۲۲ میلیون هکتار باقیمانده نیز تا پایان امسال به اتمام برسد.
وی ابراز امیدواری کرد تا پایان سال ۱۴۰۰ صدور سند کاداستری اراضی ملی به اتمام برسد.

منصور گفت: واحد کار ما پلاک ثبتی است و در پلاک‌های ثبتی علاوه بر اراضی ملی، پهنه‌های کشاورزی، سکونت‌گاه‌ها، راه‌ها و مسائل دیگر نیز خود به خود نمایش داده می‌شوند و کاداستری می‌شوند بنابراین وقتی ما اعلام می‌کنیم که کاداستر اراضی ملی انجام شده در واقع پهنه اراضی کشاورزی نیز به موازات اراضی ملی کاداستر شده است.

وی ادامه داد: فقط در این میان مالکیت کشاورزان و زارعین در پهنه کشاورزی باقی می‌ماند که از طریق مردم و سازمان امور مربوطه پیگیری می‌شود تا منجر به صدور اسناد کشاورزی برای زارعین و کشاورزان شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پهنه اراضی ملی ۱۳۸ میلیون هکتار است و ممکن است در یکی دو میلیون هکتار اراضی اختلافی باشد که آن هم از طریق کمیسیون ماده واحده، شعب ویژه و یا کمیسیون رفع اختلافات تعیین تکلیف می‌شود و تاکنون نیز در کمیسیون‌های ماده واحده تا قبل از قانون رفع تداخل، حدود یک میلیون هکتار از اراضی ملی را تعیین تکلیف و به مستثنیات تبدیل کرده‌اند.

وی افزود: این دو هیچ منافاتی باهم ندارند و در واقع پیش نیاز رفع تداخلات، وجود نقشه‌های کاداستری است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: حتی اگر در جایی اختلافی وجود داشته باشد یک میلیون در مقابل ۱۳۸ میلیون هکتار عددی نیست و نمی‌شود همه اراضی ملی را معطل یک مقدار کوچک از اراضی اختلافی کرد و در ضمن حتی یک میلیون هکتار نیز وقتی می‌خواهد رفع تداخل شود، مستلزم دو نقشه کاداستری است، یکی نقشه اجرای قانون ملی شدن و دیگری نقشه قانون اصلاحات ارزی، بنابراین کاداستر ما عملاً می‌تواند موضوع رفع تداخل را تسریع بخشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها