آخرین اخبار

شناسایی ۱۲ قطب برای اجرای طرح‌های توسعه پرتوها در کشور

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان‌ انرژی اتمی ایران از شناسایی ۱۲ قطب برای طرح‌های توسعه و عملیاتی کردن کاربرد پرتوها خبر داد.

169274917

به نقل از خبرنگار سیاسی ایرنا محمد اسلامی امروز سه شنبه در مراسم  توسعه کاربرد پرتوها در صنایع غذایی گفت: امروز این توفیق را پیدا کردیم که یک گام مهم و اساسی برای گسترش فناوری هسته‌ای و تاثیرگذاری بر زنجیره ارزش در حوزه صنعتی و اقتصادی و زندگی مردم را پایه گذاری کنیم و امروز یک تعهد را برای نقش آفرینی در این حوزه برعهده می‌گیریم.

 وی اضافه کرد: با یاری خدای متعال و مشارکت همه بخش‌های مرتبط، با هدف تقویت امنیت غذایی و گسترش ظرفیت‌ها از مزرعه تا سفره را دستور کار داریم تا جایگزین وضعیت فعلی باشد که هم هزینه و هم ضایعات زیاد است و اگر می خواهیم جلوی اسراف را در شرایط اقتصادی فعلی بگیریم  را آن همین است.

 اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد ارزش افزوده گفت: این اقدام هم بهره وری را افزایش داده، هم ضایعات و قیمت تمام شده کاهش می‌دهد و باعث می‌شود نرخ ماندگاری بالایی را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: صرف نظر از نگاه سیاسی، در بخش صادرات محصولات غذایی، فقدان این ظرفیت و عدم فعال کردن این فرآیند در بحث توسعه کاربردهای هسته‌ای منجر به وضعیتی شده که در هفته‌های اخیر شنیده شود که محصولات ما را مرجوع می‌کنند و این برای کشور آسیب است

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: بر اساس مطالعات ۱۲ قطب برای طرح‌های توسعه پرتوها شناسایی شده وعملیاتی خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه این بخش مهم و تأثیرگذار توسعه کاربرد پرتوها تاکنون به دلایل گوناگونی در این مسیر واقع نشده است و از تاثیر فناوری هسته‌ای در زندگی و اقتصادی مردم  غفلت شده است، گفت: شرایط به گونه ای شده است که دانش هسته ای ما در تنها با موضوع غنی سازی شناخته می شود. در غنی‌سازی هم اتهاماتی را نثار ما می کنند که هر روز از اقدامات خود با شواهد گوناگون دفاع می‌کنیم تا اعلام کنیم که ما دنبال تسلیحات هسته‌ای نیستیم و راهبرد دفاعی ما چنین گامی تعریف نشده است و نمی‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: وقتی چنین گام‌هایی تاثیرگذاری را عملیاتی نکنیم آنها انگشت اتهام را به سمت ما نشانه می‌روند بنابراین این گام بزرگ حیاتی و ضروری برای پیشبرد فراهم آوردن فضا و هموار کردن فضا برای رشد و توسعه فناوری هسته‌ای است.

 رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: موضوع دیگری که به موازات توسعه کاربردهای پرتوها مورد توجه است، موضوع رادیو داروهاست، که روز گذشته سه رادیو دارو ضروری و موثر رونمایی شد و فرایندهای تکمیلی برای گرفتن مجوز و آوردن آن به زنجیره رادیو دارو  و استفاده از آن در جریان است. این گام بزرگ و پاسخ سریع و ضروری برای درد و رنج مردم در بیماری سرطان است تا از این درد رهایی یابند.

 وی با اشاره به استفاده از فناوری هسته‌ای برای تولید برق و آب شیرین کن‌ها اظهار کرد: در لایحه بودجه ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید برق را پیش بینی کردیم که امیدواریم با همکاری مجلس و دیگر نهادها بتوانیم این حوزه را که با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارددلاری در این بخش در ۱۵ سال آینده نیروگاه های هسته ای به چرخه تولید برق در کشور اضافه شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها