آخرین اخبار

سند بهره‌برداری اراضی بیابانی تهیه شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون سند بهره‌برداری از اراضی بیابانیِ تثبیت شده، تهیه شده و این عرصه‌ها برای انجام طرح‌های پرورش شتر، بهره‌گیری از انرژی‌های نو و گردشگری در بیابان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

169187943

به نقل از روز چهارشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «مسعود منصور» در کارگاه آموزشی مدیران ستادی و استانی منابع طبیعی کشور، از اتمام ممیزی کامل مراتع تا پایان امسال خبر داد و تصریح‌کرد: سال گذشته یک هدف‌گذاری دوساله را بنیان نهادیم تا همه پروانه‌های چرا به طرح‌های ‌مرتعداری تبدیل شوند.افزود:

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان‌کرد: تلاش ما در سال جدید بر این خواهد بود که این اقدام را با قوت و دقت به اتمام برسانیم، زیار معتقدیم تنها راه ‌نجات مراتع کشور و اعمال مدیریت بهینه آن با اجرای طرح‌های مرتعداری تحقق می‌یابد.‌

منصور، همچنین از انجام زراعت چوب به میزان 22 هزار و ۷۰۰ هکتار در سال گذشته خبر داد و افزود: تا پایان سال جاری برای توسعه زراعت چوب در سطح ۴۰ هزار هکتار هدف‌گذاری شده است.

وی همچنین به آغاز طرح شناسایی ذخیره‌گاه‌های جنگلی در کشور اشاره داشت و گفت: پارسال ۴۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی با گونه‌های نادر شناسایی و تثبیت و در سال جاری نیز به همین میزان هدف‌گذاری شده است.

منصور، احاله مدیریت پارک‌های جنگلی و نهالستان‌های منابع‌طبیعی را از دیگر عملکردها برشمرد و تاکید کرد: اقدامات منابع طبیعی بدون مشارکت مردم و جوامع محلی به سر منزل مقصود نمی‌رسد و در هفت ماهه امسال ۱۳ هزار هکتار از پارک‌های جنگلی به مردم و جوامع محلی احاله مدیریت شده است.

وی به اقدامات سازمان جنگل‌ها در حوزه کاداستر اراضی ملی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون منابع طبیعی با همکاری سازمان ثبت و اسناد ۲۴ میلیون هکتار عملیات کاداستر انجام داده که ۱۶ میلیون هکتار آن منجر به صدور سند شده است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، تاکنون ۱۱۱ میلیون هکتار از ۱۳۵ میلیون هکتار از اراضی منابع‌طبیعی منجر به تثبیت اراضی ملی و دولتی شده و کاداستر ۱۷۱ شهرستان به طور کامل به اتمام رسیده است.

وی همچنین ایجاد هشت پایگاه اطفای حریق، راه‌اندازی سامانه هشدار و پایش مخاطرات منابع طبیعی، تحت نظارت قراردادن ۲۵۰ خودروی گشت و مراقبت در عرصه‌های منابع طبیعی با استفاده از نصب جی.پی.‌اس و کاهش ۴۶ درصدی حریق در جنگل‌ها و مراتع با تشدید اقدامات پیشیگرانه را از دیگر اقدامات مهم این سازمان برشمرد.

منصور گفت: در سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌«، فعالیت‌های منابع‌طبیعی در قالب سه محور اصلی و ۱۴ محور فرعی برای ‌اجرا اولویت‌گذاری شده که نتیجه آن، تقویت حفاظت، احیاء و بهره‌برداری اصولی منابع‌طبیعی کشور خواهد بود.‌

به گزارش ایرنا، تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۸۸ درصد از اراضی منابع طبیعی کشور ما می‌تواند تحت تاثیر بیابان‌زایی  (سه شاخص کاهش پوشش، کاهش حاصلخیزی و کاهش ذخایر کربن) قرار گیرد و مطابق بررسی سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور در معرض تخریب سرزمین قرار دارد.

اکنون ۲۲ استان کشور با ۲۹.۵ میلیون هکتار وسعت در ۱۸۷ منطقه، تحت تاثیر فرسایش بادی قرار داشته و ۲۳۷ کانون بحران به وسعت  ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار وجود دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها