آخرین اخبار

تولید آمار در بخش کشاورزی باید «ثبتی مبنا» شود

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای رفع مشکلات آماری بخش کشاورزی در حوزه های مختلف باید تولید آمار صحیح و بهنگام به‌صورت آمارهای ثبتی مبنا انجام شود.

3924213

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کریم احمدی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی در جمع همکاران این مرکز ضمن اشاره به اهمیت آمار و اطلاعات و توسعه آن از طریق فناوری‌های اطلاعات، گفت: در وزارت جهاد کشاورزی با توجه به یکسری سیاست‌های کلان به دنبال کشاورزی دانش‌بنیان هستیم.

وی ادامه داد: خوداتکایی در محصولات کشاورزی، مدیریت تنظیم بازار، بهبود تراز تجاری، حرکت در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، انتقال دانش فنی به کشاورزان از طریق نظام نوین ترویج، ارتقا و افزایش بهره‌وری منابع تولید، بهبود کیفیت محصولات، ارتقای مدیریت آب، حمایت و پشتیبانی از زیرساخت‌ها و همچنین تخصیص هدفمند یارانه‌ها به بخش کشاورزی از سیاست‌های کلانی است که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن است.

احمدی بابیان اینکه به دلیل نبود اطلاعات و آمار دقیق در برآورد تولید و در پیش‌بینی دقیق نیازها دچار مشکل هستیم، گفت: برای رفع مشکلات آماری بخش کشاورزی در حوزه‌های مختلف باید تولید آمار صحیح و بهنگام به‌صورت آمارهای ثبتی مبنا انجام شود.

احمدی با اشاره به طراحی «سامانه جامع کشاورزی ایران»، تصریح کرد: پایه و اساس سامانه جامع کشاورزی ایران برای اطلاعات پایه سه سامانه بسیار مهم شامل «سامانه پنجره خدمات الکترونیک وزارت جهاد کشاورزی»، «پایگاه اطلاعات مکانی وزارت جهاد کشاورزی» و «پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی» است.

به گفته وی، این سامانه درگاهی برای ارائه آمار و درگاه واحدی برای ارائه خدمات خواهد بود و متقاضی برای گرفتن مجوز به یک درگاه مراجعه خواهد کرد و به‌تبع آن بخش کشاورزی نیز قادر می‌شود تا تولیدات زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، محصولات فرآوری شده، داروهای دامی، مواد ژنتیکی و خوراک دام را ردیابی و رهگیری کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها