آخرین اخبار

سه اقدام دولت برای حمایت از باغداران/سیب صادر و ذخیره سازی می شود

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: صادرات به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع آغاز شده و خرید از کشاورزان برای ذخیره‌سازی یا تحویل به کارخانه های کنسانتره انجام می شودنیز انجام می‌شود و بخشی هم به کارخانه ها منت.

14000431000398_Test_PhotoN

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، چند ماهی است باغداران به ویژه منطقه شمال غرب کشور از نبود مشتری و قیمت پایین سیب به شدت گله‌مندند، محصول آنها دستشان مانده و در شبکه‌های مجازی تصاویر میوه‌های تل‌ انبار شده در کنار جاده‌ها دست به دست می‌شود.

این مشکل امسال نیست، سال‌های گذشته هم وضعیت مشابهی وجود داشت و هنوز مشکل آنها حل نشده است. سیب محصول چند ساله است و کشاورزان به راحتی نمی‌توانند برنامه‌های تولید را تغییر دهند. بنابراین دولت باید فکری به حال این تولیدکنندگان بکند تا هم آنها و منافع ملی کشور به خطر نیفتد.

با سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره آخرین وضعیت تولیدکنندگان و بازار صحبت کردیم.

*سه اقدام برای تعادل عرضه و تقاضای سیب در بازار

نورانی افزود: صادرات به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع انجام می‌شود. از سوی دیگر دولت خرید سیب از باغداران را برای ذخیره‌سازی انجام می‌دهد. همچنین سیب‌های درجه 2 و 3 نیز از آنها کیلویی 460 تومان خریداری می‌شود و به کارخانه‌های تولید کنستانتره و پوره هدایت می‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار داشت: مجموعه این اقدامات باعث شده که تعادل نسبی در بازار و نیز عرضه و تقاضا صورت بگیرد.

وی این را هم گفت که دولت سیب در جه دو و سه  را که به قمیت 460 تومان از باغدار خریداری می کند به قیمت کمتر به کارخانه می دهد.

* کند شدن صادرات به دلیل اقدامات اخیر آذربایجان

نورانی گفت: متأسفانه روند صادرات به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به دلیل اتفاقاتی که اخیرا در مرز آذربایجان وجود داشته و آنها از کامیون‌داران عوارض می‌گرفتند تا حدودی کند شده و همین مسأله باعث شد تعدادی از کامیون‌ها محصولاتشان بی‌کیفیت و پلاسیده شده و مرجوع شود.

وی تعداد کامیون‌های مرجوعی را 2 تا 3 دستگاه عنوان کرد.

* آغاز خرید از باغداران برای ذخیره‌سازی

به گفته این مسئول خرید سیب از باغداران برای ذخیره‌سازی هم آغاز شده که قیمت آن در شهرهای مختلف به این شرح است: هر کیلوگرم سیب در شهرستان‌های مشکن شهر و مراغه از باغدار 4500 تا 6000 تومان، در ارومیه 4 تا 6 هزار تومان و در کردستان 3 هزار تومان خریداری می‌شود.

* افزایش هزینه‌های جانبی 

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: هزینه‌های جاری برای تولید کنندگان و صادرکنندگان افزایش یافته است. به طوری که هزینه حمل هر کیلو سیب از ارومیه به کارخانه‌های تهران و اطراف 400 تا 500 تومان است و این هزینه‌ها در داخل استان کیلویی 200 تا 300 تومان می‌باشد.

وی افزود: همچنین هزینه چیدن هر کیلو سب 500 تومان و کاغذهای بسته بندی 200 تا 300 تومان شده و همه اینها هزینه‌ها را افزایش داده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها