آخرین اخبار

تامین کودهای یارانه‌ای مورد نیاز کشت گندم و جو

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد: کودهای یارانه‌ای موردنیاز کشت گندم و جو سال زراعی جدید توسط این شرکت تامین شده است.

157878661

«حمید رسولی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره انتشار اخباری طی روزهای اخیر پیرامون تامین کودهای یارانه‌ای برای کشاورزانی که به تولید گندم و جو مبادرت می‌ورزند، افزود: به دنبال تغییر نرخ ارز تخصیصی به کودهای کشاورزی از رسمی به نیمایی از ابتدای سال ۱۳۹۹ و افزایش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه، شاهد کم مصرفی کودهای مذکور توسط کشاورزان به ویژه کشاورزان گندم‌کار بوده ایم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: بنابراین به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان گندم‌کار و در راستای تغذیه مناسب اراضی کشاورزی به موجب مصوبات شورای قیمت‌گذاری وزارت متبوع، توافق اولیه فی‌مابین شرکت خدمات حمایت کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران بعمل آمد.

وی تصریح کرد: مطابق این توافق مقرر شد که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نسبت به تأمین و تدارک کودهای یارانه‌ای به ویژه کودهای فسفاته و پتاسه اقدام کند و این کودها با معرفی شرکت بازرگانی دولتی ایران از طریق شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بدون دریافت وجه در اختیار کشاورزان گندم‌کار طرف قرارداد با شرکت مذکور قرار داده شود و وجوه کودهای مذکور توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پرداخت شد.

رسولی گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز پس از برداشت و تحویل محصول (گندم و جو) از کشاورزان عزیز، وجوه آن را با کشاورزان مذکور محاسبه و تسویه می کند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: در سال جاری و به منظور مصرف بهینه کودهای فسفاته و پتاسه توسط کشاورزان زحمتکش در راستای سیاست‌های حاصلخیزی خاک، برنامه‌های دیگری از جمله اجرای «طرح کشاورز کارت»  با همکاری معاونت زراعت و بانک کشاورزی در دست اقدام است که به زودی در استان ها اجرایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: مطابق طرح اخیر، بانک کشاورزی با معرفی سازمان های جهاد کشاورزی، کارت های اعتباری لازم را به کشاورزان مشمول طرح تحویل و کشاورزان نیز از طریق شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نسبت به خرید کودهای فسفاته و پتاسه خود اقدام می‌ کنند.

 مجری طرح خودکفایی کشور در کودهای کشاورزی چشم‌انداز اجرای طرح های مذکور را مطلوب ارزیابی و پیش‌بینی کرد که اجرای طرح های فوق‌ الذکر امکانات مناسبی را در حمایت و تامین مالی کشاورزان در اختیار ایشان قرار داده و نقش بسزایی در حاصلخیزی خاک خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها در سال ۹۹، یک میلیون و ۹۹۲ هزار تن کود اوره توسط وزارت جهاد کشاورزی توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار تن افزایش داشته است.

همچنین سالانه تا ۶۰۰ هزار تن انواع کودهای فسفاته و پتاسه نیز تامین و توزیع می شود.

 پیش از این مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در چارچوب طرح خودکفایی کودهای کشاورزی از نهایی شدن پنج طرح بزرگ برای تامین کودهای فسفات و پتاس مورد نیاز و بی‌نیازی از واردات در این زمینه خبر داده بود زیرا بخش قابل توجهی از کودهای فسفات و پتاس کشور وارد می‌شود، بنابراین برای تولید داخلی با مشکل عمده مواد اولیه، محدودیت خاک فسفات و پتاس و کارخانجاتی که خاک را متناسب با نیاز کشور تولید کنند روبه‌رو بودیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها