آخرین اخبار

سازمان راهداری کرایه حمل نهاده ها را توافقی خواند

یک مقام مسئول با بیان اینکه سازمان راهداری اخذ مبلغ بیشتر از نرخ مصوب را برای حمل نهاده های دامی تایید کرده است،گفت: با این وضعیت، تعیین نرخ مصوب برای محصولات پروتئینی هیچ سندیتی ندارد.

2571806

مجید موافق قدیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اخذ کرایه حمل تحت عنوان پشت بارنامه، انعام، گاراژداری توسط راننده های کامیون از تولیدکنندگان گفت: آخرین نرخ مصوب حمل هر کیلو گرم نهاده دامی از بندر امام برای تولید خوراک آماده دام و طیور متوسط در کشور ٣۵٠ تومان است اما تولیدکنندگان مدتی است که گلایه می کنند رقمی بیش از این میزان از آنان اخذ می شود .

وی اضافه کرد: به دنبال گلایه های مطرح شده از تولیدکنندگان این بحث را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری کردیم و جلساتی در این خصوص برگزار شد.

قدیری گفت: در آخرین جلسه نماینده وزارت راه و شهرسازی در واکنش به این مسأله اعلام کرد که نرخ مصوب اعلامی سازمان راهداری، «حداقل» قیمت است و شرکتهای حمل و نقل میتوانند در بارنامه قیمت های مصوب سازمان راهداری را اعمال نکرده و با توافق خریدار مبلغی بیش از آن درخواست و اخذ کنند، بنابراین اقدام آنان کاملا قانونی بوده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

این فعال بخش خصوصی گفت: براساس نامه مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به مدیر اجرایی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نرخ حمل حسب قرارداد منعقده مابین شرکتهای حمل و نقل و صاحبان کالا توافقی است و مطابق مصوبه شماره ۲۰۹ شورای اخیر الذکر نرخ حمل تعیین شده بر اساس تن- کیلومتر به عنوان نرخ شاخص حداقلی بوده و امکان توافق با نرخ بالاتر از این نرخ وجود دارد.

وی تاکید کرد: در این نامه عنوان شده که درج کرایه غیرواقعی در بارنامه به هر طریق مانند پشت بارنامه نویسی، تخلف محسوب شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۱۲ و برخورد قانونی با شرکت متخلف است.

عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در اینجا با مشکل مهمی مواجه هستیم چراکه نرخ مصوب محصولاتی همچون مرغ، تخم مرغ، شیر، خوراک دام و طیور و آبزیان براساس نرخ های مصوب کرایه حمل و نقل و سایر مولفه های مورد توافق بخش خصوصی و دولت محاسبه و تعیین شده است، افزود: با اعلام این ادعای وزارت راه می توان گفت نرخ مصوب محصولات پروتیینی که «سقف قیمت» است دیگر موضوعیت و سندیتی ندارد چرا که از نظر وزارت راه شاخص کرایه های حمل و نقل «کف قیمت» است.

قدیری ادامه داد: با این حال رانندگان و شرکتهای حمل و نقل هر چقدر دلشان بخواهد کرایه خود را به اسم اینکه «توافقی» است، اعلام می کنند و تولیدکنندگان نیز مجبور به تمکین این اتفاق ناپسند هستند.

وی تاکید کرد: در تعیین آخرین نرخ مصوب کالاها از جمله مرغ و تخم مرغ و ... متوسط قیمت حمل هر کیلوگرم نهاده ۳۵۰ تومان در نظر گرفته می شود که حدود ۱۰ درصد قیمت تمام شده تولید خوراک دام است اما زمانی که قیمت حمل به صورت غیرمتعارف افزایش یابد و تولیدکنندگان مجبور باشند پشت بارنامه بدهند، این رقم تا دو برابر افزایش پیدا میکند.

قدیری افزود: همچنین نباید فراموش کرد قیمت سایر مولفه های تولید نیز در این مدت افزایش چندین برابری داشته است. به عنوان مثال قیمت جوجه یک روزه گوشتی هم اکنون بیش از ١١ هزار تومان و جوجه یک روزه تخم گذار ١٧ هزار تومان است در حالی که نرخ مصوب آنها به ترتیب ۴٢٠٠ و ٨٠٠٠ تومان است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها