آخرین اخبار

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب کاهش قیمت نهاده‌های دامی نشد

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های اخیر نه تنها موجب کاهش قیمت نهاده‌های دامی نشد، بلکه افزایش چندبرابری آنها را در پی داشته است.

3659045

به نقل از ایرنا/ «سید محمدرضا بنی‌طبا» روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: طبق آمارها در بخش کشاورزی، فعالیت گاوداری به شیوه صنعتی به منظور تولید شیر و گوشت از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است.

وی اظهارداشت: از آن جا که در فعالیت پرورش انواع دام به شیوه سنتی با توجه به وسعت و ظرفیت مراتع کشور، محدودیت­‌هایی وجود دارد به علاووه اکثر این دام ­ها از نظر تولید شیر، بازدهی چندانی ندارند، توسعه فعالیت­‌های صنعتی در سال­‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: نهاده ­های دامی (جو، ذرت، کنجاله سویا) در سبد کالای تولیدکننده، طی مدت زمان بهار ۱۳۹۶ تا انتهای تابستان ۱۳۹۹، به طورمیانگین ۳۲۹ درصد رشد داشته که در همین بازه زمانی شاخص قیمت تولیدکننده شیر در گاوداری­‌های صنعتی ۲۱۸درصد رشد را تجربه کرده است.

بنی طبا گفت: مقایسه این دوعدد با هم نشان می ­دهدکه با وجود اختصاص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان به ازای هر دلار، نتوانسته از رشد قیمت کالاهای اساسی موجود در سبد کالای تولیدکننده (نهاده­ های دامی) متناسب با شاخص کل آن، بکاهد و همچنین هدف ثبات قیمت آن­ها را محقق نساخته و این گروه از کالاها ۳۲۹درصد رشد را تجربه کرده­ اند.

نرخ جو خارجی تابستان سال ۹۹ نسبت به بهار سال ۹۷ نزدیک ۳۲۰ درصد، ذرت خارجی حدود ۲۷۰ درصد، کنجاله سویا وارداتی ۳۹۷ درصد تغییرات داشته است.

شاخص قیمت تولیدکننده در گاوداری های صنعتی کشور از بهار ۹۴ تا بهار ۱۴۰۰ صعودی بوده است

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها