آخرین اخبار

شیب تند قیمت محصولات اساسی در بازارهای جهانی

امروز قیمت گندم در بازارهای جهانی بیش از ۹ دلار افزایش یافت تا یکبار دیگر مسؤولان به اهمیت تولید این محصول استراتژیک بیشتر واقف باشند.

14000405000822_Test_PhotoN

به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز دربازارهای جهانی قیمت انواع محصولات اساسی از گندم گرفته تا دانه‌های روغنی و خوراک دام که ایران وابستگی شدیدی هم به واردات آنها دارد، افزایش یافت تا یکبار دیگر مسؤولان به اهمیت تولید اینگونه محصولات بیشتر واقف باشند.

بر اساس گفته مسؤولان کل خرید تضمینی گندم امسال تنها 5 میلیون تن است و آنطور که قائم‌مقام بنیاد علمی گندم‌کارن می‌گوید حداقل 5 میلیون تن دیگر باید واردات شود تا نیاز کشور تأمین گردد. 

علاوه بر آن بیش از 70 درصد نیاز به خوراک دام و طیور وابسته  به واردات است که کمبود و گرانی آن در داخل طی یکی دو سال اخیر بازار محصولات پروتئینی را که قیمت آن 70 درصد وابسته به این محصولات است آشفته کرده است. به طوری که علیرغم تولید کافی هم قیمت‌ها افزایش می‌یافت. 

ایران در تأمین دانه‌های روغنی هم حدود 90 درصد وابسته به واردات است و طی دهه‌های مختلف نتوانستند حداقل وابستگی به واردات را کاهش دهند.

گزارش بلومبرگ حاکی است که امروز هر بوشل گندم در لحظه انتشار خبر 9.25 دلار در هر بوشل افزایش یافت. قیمت دانه‌های روغنی هم افزایش قابل توجهی داشت به طوری که سویای روغنی 4.25 دلار رشد کرد. در سایر محصولات اساسی هم شکر حدود یک دلار رشد داشت. 

به گفته مسؤولان داخل، هزینه واردات گندم دو برابر آنچه که از کشاورزان داخل خریداری می‌کنند است. نرخ خرید تضمینی گندم امسال کیلویی 5 هزار تومان بود. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها