آخرین اخبار

مرغداران خواستار حذف ارز 4200 تومانی نهاده‌ها شدند

انجمن طیور ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور، خواستار پایان دادن به سیاست ارز ترجیحی و اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده خوراک دام شد.

13990131000860_Test_PhotoN

به نقل از خبرگزاری فارس؛ مرغداران کشور پس از گذشت سالها از اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده خوراک دام و طیور، به این نتیجه رسیده‌اند که این ارز نه تنها هیچ سودی برای تولید نداشته، بلکه موجب ضرر و زیان و هزاران میلیارد تومان فساد و رانت شده که دود آن به چشم تولید کننده و مردم رفته است. 

دولت به بهانه اینکه اگر ارز 4200 تومان از واردات حذف شود، قیمت ها افزایش‌های زیادی خواهد داشت، همچنان به تخصیص این ارز یارانه ای ادامه می‌دهد، به طوری که عباس کشاورز قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی گفته بود، قیمت مرغ به بیش از 60 هزار تومان می‌رسد. 

اعضای انجمن طیور و شماری از تشکل‌های زیرمجموعه آن، در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار حذف ارز ترجیحی برای واردات نهاده شده و در توصیف نتایج آن نوشته‌اند: «نه تنها باری از دوش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برنداشت، بلکه زمینه‌های انحراف، فساد و سوداگری را در تمام زیربخش‌های خصوصی و دولتی فراهم آورد.»

اعضای انجمن طیور ایران معتقدند یارانه را به جای واردات باید به تولیدکننده و مصرف کننده (دهک‌های آسیب پذیر) اختصاص داد تا پرونده قیمت‌گذاری دولتی و دستوری و ارز چندنرخی برای همیشه بسته شود.

به ویژه طی دو سال گذشته وجود رانت و فساد در واردات خوراک دام و طیور که سالانه بیش از 4.5 میلیارد دلار از کشورهای دیگر وارد می‌شود، باعث شد نه تنها تولید کنندگان از برکات این ارز ترجیحی برخوردار نشود، بلکه روز به روز بر آشفتگی بازار نهاده و مرغ هم اضافه شود.

به نظر می‌رسد، جرات تولید کنندگان و ارزیابی آنها از مسئله ارز ترجیحی نسبت به دولت بسیار دقیق تر است و کاری را که دولت سالها جرات و شهامت اجرا را ندارد و یا نمی‌خواهد اجرا کند را خود تولید کنندگان به صورت شفاف طلب می‌کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها