آخرین اخبار

ایران در آستانه بیابانی شدن/ ۹۳ میلیون هکتار مساحت کشور بیابان است

هفده استان کشور به عنوان مناطق بیابانی توسط دفتر بیابانزدایی ایران شناخته شده است که حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران در این نواحی زندگی می کنند.

free-algeria-wallpaper_010301607_131111

به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ وبینار «هم اندیشی روز جهانی مقابله با بیابانزایی» به مناسبت روز جهانی بیابانزدایی در پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری برگزار شد. در این وبینار دکتر محمد رضا پیروان «عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری» با بیان اینکه مساله بیابانزایی معضل بسیاری از کشورهای جهان است گفت: هفده استان کشور به عنوان مناطق بیابانی توسط دفتر بیابانزدایی ایران شناخته شده است که حدود 70 درصد جمعیت ایران در این نواحی زندگی می کنند.

پیروان با اشاره به اینکه بیابان اکوسیستم زوال یافته ای است که پتانسیل تولید بیولوژیک خود را یا از دست داده یا در حال از دست دادن است افزود: بیابانزایی به فرایند تخریب سرزمین، زوال زیست های طبیعی با کاهش توان تولید زیستی اراضی در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب ناشی از عوامل انسانی و محیطی اطلاق می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به اینکه احیای منطقه هندیجان کانون ریزگرد نمونه بارز از مدیریت پایدار سرزمین و همزیستی مسالمت آمیز انسان و طبیعت است، اظهار داشت: ترکیب 5 عامل اقلیم، پوشش گیاهی، ژئومورفولوژی، خاک و زمین شناسی نشان می دهد حدود 86 تا 93 میلیون هکتار ایران مناطق بیابانی تشکیل می دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها