نامه-تشکل-های-بخش-کشاورزی-به-رییس-جمهور-منتخب-723x1024

درخواست تشکل های بخش کشاورزی از رییس جمهور آینده در خصوص انتخاب وزیر جهاد کشاورزی 

در این نامه آمده است:

  آیت الله دکتر رئیسی، ریاست محترم جمهوری دولت سیزدهم، همان گونه که استحضار دارید بخش کشاورزی در تمام کشورهای دنیا از وجوه مختلف من‌جمله: امنیت غذایی، امنیت ملی، توسعه صادرات و صرفه جویی ذخایر ارزی، رشد اقتصادی، محافظت از منابع طبیعی و … حائز اهمیت بوده و همین امر باعث شده در ساختار دولت‌های توسعه‌یافته، با مهارت­‌ترین و کارکشته‌ترین مدیران برای تصدی این بخش انتخاب شوند.

کشاورزی در کشورهای در حال‌ توسعه اهمیت بیشتری داشته و موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی محسوب می‌شود و به همین لحاظ این بخش اقتصادی در کشورمان با دارا بودن ظرفیت‌های بسیار و کمترین اثرپذیری از تحریم‌ها، توانایی بالایی برای جایگزینی با بخش‌های غیرقابل اتکا نظیر نفت در چارچوب اقتصاد مقاومتی را دارد. چنانچه شاهد بودیم طی سال‌های اوج گرفتن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، بخش کشاورزی تنها بخشی بود که کمترین اثر را از تحریم‌ها پذیرفت. بنابراین دولت سیزدهم برای برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی به وجود آمده طی سال­های گذشته، ضروری است بخش کشاورزی را از ارکان اصلی توسعه اقتصادی به شمار آورده و برنامه‌ریزی اصولی برای رشد آن را سرلوحه برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهد.

امروز کشاورزی ایران چه در سطح مدیریت کلان و چه در سطح تولید و حتی معیشت کشاورزان دچار مشکلات عدیده است. وزارت جهاد کشاورزی هر سال که آمارنامه‌های کشاورزی را منتشر می‌‌کند، شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی هستیم، اما متأسفانه این افزایش تولید نه در زندگی کشاورزان و نه در زندگی عموم مردم خود را نشان نمی‌‌دهد و در دوره‌های مختلف چالش‌های متعددی بروز می‌کند که زندگی هموطنانمان را مختل می‌کند.

برای مثال: کمبود نهاده‌های غذایی طیور که مشکلات بزرگی را همین اواخر ایجاد کرد، کاهش آمار جوجه­ ریزی با ابلاغیه‌های غیرکارشناسی وزارت جهاد و دامن زدن به بحران تأمین گوشت مرغ، ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات محصولات ضروری باید اختصاص پیدا میکرد ولی با انحراف‌ها در تخصیص همراه شد و تولید کننده‌ها و هم مصرف کننده‌ها را با هزینه‌های بسیاری مواجه کرد، قیمت ناعادلانه خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تأخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران که هم اکنون دولت آینده را با چالش کمبود گندم مواجه کرده است، عدم برنامه ریزی برای تأمین علوفه دام که بسیاری از گاوداری‌ها را مجبور کرد دام مولد و شیری خود را برای سلاخی شدن روانه کشتارگاه کنند و شاهد از بین رفتن سرمایه زندگی خود باشند، هزینه بالای تولید و عدم توان دولت در بازاررسانی محصولات که منجر به معدوم شدن سر مزرعه محصولاتی شد که باید سر سفره ملت قرار می‌‌گرفت، کمیابی مرغ و روغن و گران شدن گوشت قرمز و ده‌ها مسئله دیگر که به جای تعیین دستورالعمل‌های مشخص، تصمیمات لحظه ­ای گرفته شده و نتیجه بدتری را حاصل کرد و بسیاری از تولیدکنندگان را از مدار تولید خارج کرد همه و همه در نتیجه بی‌تدبیری و عدم پیاده سازی برنامه صحیح توسط مدیران ناکارآمد این بخش بوده است.

اما ما تولیدکنندگان پای از رکاب تولید بیرون نخواهیم کشید و همچنان در سنگر تولید آماده به کار هستیم و انتظار داریم که دولت انقلابی و تازه نفس، حامی ما و تسهیل کننده فرآیند تولید باشد، تا روز به روز ایران عزیز را به مرز خودکفایی غذایی نزدیک و نزدیک تر کنیم. در این برهه مهم‌ترین و اساسی‌ترین گام رئیس جمهور منتخب مردم برای نجات تولید بی‌رمق کشاورزی کشور، انتخاب وزیری مناسب و کارآمد برای مدیریت وزارت جهاد کشاورزی است.

در این نامه آمده است: وزیر جهاد کشاورزی دولت انقلابی باید پس از ارزیابی با شاخص‌های کارآمدیِ تصدی مدیریت این حوزه تعیین گردد، چراکه امروز با توجه به مشکلات عدیده این بخش و عدم وجود زمان کافی برای حل بنیادین این مسائل، دیگر فرصت آزمون‌ و خطایی نیست. بی‌شک انتخاب وزرا حق رئیس جمهور منتخب است و کسی نمی‌‌تواند تمایلات خود را به رئیس محترم دولت تحمیل کند و تدوین این بیانیه تشکل‌های تولیدی نه برای معرفی شخص خاص، بلکه برای معرفی شاخص‌های حیاتی وزیر تراز این دولت انقلابی است.

ما تولیدکنندگان با دستان پینه بسته سالهاست که بار تأمین غذای اساسی این مرز و بوم را بر دوش می‌کشیم و تلخی مشکلات مختلفی که بدنه وزارت جهاد کشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها بر ما تحمیل کرده را چشیده ایم و هم اکنون با شناخت این میدان، تنها انتظاری که داریم شنیده شدن صدایمان و در نظر گرفتن معیارهای مورد تأکیدمان در تعیین وزیری است که کمر به حل مشکلات این بخش ببندد و نه اینکه بر زحمت تولیدکنندگان افزون کند. امروز ما اعتقاد داریم آیت الله رئیسی طرفدار تولید داخل هستند و همانگونه که اقتدار تصمیم گیری خود را پیش از این در جایگاه ریاست قوه قضاییه نشان داده­اند، با در نظر گرفتن منافع ملی، تصمیم گیری صحیحی در این عرصه نیز انجام خواهند داد که انشاالله وزیری کارکشته و حامی تولید و معتقد به توان داخلی سکان هدایت وزارت جهاد کشاوری را در دست بگیرد.

 

ملاک‌های انتخاب وزیر جهاد کشاورزی

ما تولیدکنندگان بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور اعتقاد داریم، باید وزیری روی کار بیاید که هم در عرصه دیدگاه‌های بنیادین خود و هم در عرصه سابقه کاری دارای ویژگی‌های زیر باشد:

دارای روحیه جهادی و معتمد تولیدکنندگان و کشاورزان. لازمه جهادی بودن و تأیید انقلابی بودن افراد نه از روی ادعا بلکه از روی وثوق معتمدین نظام و نیروهای انقلابی خواهد بود.

ساده زیست و پاک دست و آشنا با فرهنگ و مختصات زندگی روستایی و عشایری

اعتقاد قلبی به منویات مقام معظم رهبری (مدظله) در حوزه خودکفایی و بیانیه گام دوم انقلاب

 قائل به امکان خودکفایی کالاهای اساسی و دارای برنامه شفاف و روشن جهت فعال سازی تمام پتانسیل‌های تولیدی بخش کشاورزی

قائل به دخیل کردن تشکل‌های تولیدی و خود مردم در مدیریت بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی و علی الخصوص تنظیم بازار. کشاورزی نظام ملت‌مدار است یعنی مدیریت این بخش در همکاری با مردم و به خصوص تشکل­های کشاورزی ممکن خواهد بود، لذا شناخت این تشکل­‌ها و آشنایی با خواسته‌ها و سیاست‌­های تشکلی کشاورزی ضروری است.

قائل به تنظیم بازار با فعال کردن ظرفیت‌های تولید داخل و نه با باز کردن دروازه واردات. برای این مهم باید برنامه عملیاتی ارائه گردد.

دارای ایمان به تخصص گرایی و سپردن کرسی‌های حساس مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی به فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته‌های کشاورزی که درصد عظیمی از بیکاران جامعه دانشگاهی را در بر می‌گیرند.

دارای جسارت لازم در برخورد با عوامل برهم زننده امنیت روانی تولیدکنندگان در بدنه وزارت جهاد کشاورزی

دارای جسارت لازم برای پایان دادن به انحصارهای تاریخی در مجوزهای واردات و احیاناً صادرات

برهم زننده بساط امضاهای طلایی و مدیران تاجر از وزارت جهاد کشاورزی و مدنظر قراردادن منافع تولیدکنندگان در تمامی تصمیمات.

قائل بودن به اصل جوانگرایی و دارای جاذبه و هنر به کارگیری جوانان انقلابی در بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی، با تجربه و آشنا به محیط وزارت جهاد کشاورزی.

به عبارت دیگر شناخت کافی وزیر منتخب از ساختار و سازوکارهای اجرایی درون وزارتخانه از حیث هزینه فرصت و کمبود فرصت دولت انقلابی برای ساختن ویرانه‌های حاصلِ کار مدیران پیشین بسیار اهمیت دارد و این شخص باید اشراف اطلاعاتی و تحلیلی کاملی بر مسائل حوزه کشاورزی داشته باشد و یک فرد ناآشنا با بدنه وزارت جهاد کشاورزی قطعا مدتی را صرف شناخت ساختار خواهد کرد که همین مدت برای رسیدن وضعیت بازار محصولات کشاورزی به حد بحران کافی است و با رسیدن به این شرایط وزیر ناآشنا به امور در ورطه اعتراضات گیر خواهد کرد.

آشنا به شریان‌های حیاتی رشد بخش کشاورزی و دارای سابقه کار مؤثر و لااقل یک یا دو دستاورد ملی و جدی در بخش کشاورزی و امنیت غذایی در پرونده عملیاتی خود

قائل به بهره مندی از شرکتهای دانش بنیان و فعال سازی نظام نوآوری کشاورزی

در اختیار داشتن شبکه­ ای قدرتمند از نیروهای انقلابی و جهادی و کارآمد که مجموعه تحت مدیریت خود را در راستای اهداف و برنامه‌های لازم برای تحقق خودکفایی غذایی هدایت کند.

دارای توان نهادسازی و ارتباط گیری مؤثر و ظرفیت افزایی با سایر مجموعه‌های فعال در حوزه امنیت غذایی که خارج از بدنه دولت هستند

نقطه اتکای تمامی این شاخصه‌ها، عملیاتی بودن و نگاه راهبردی وزیر تراز مربوطه است. باید توجه داشت که کشاورزی دارای فضای پیچیده ای است که آن را از سایر بخش‌های اقتصادی و تولیدی مجزا می‌کند و نگاه صرفاً توسعه ای و یا نگاه صرفا تئوری و نظریه پردازانه نمی‌‌تواند برای حل مشکلات این بخش کارساز باشد. امید که با استقرار «دولت مردمی، ایران قوی» و تدابیر حضرتعالی در انتخاب مدیران شایسته، بخش کشاورزی کشور و روستائیان و عشایر زحمتکش نیز با روی کار آمدن بدنه مدیریتی توانمند در این حوزه، طعم شیرین تولید به نفع تولیدکننده و تولید با مردم را بچشند.

پیش به سوی ساختن ایرانی آباد و خودکفا

۱۵ تیرماه ۱۴۰۰

تشکل‌هایی که نامه را امضا کردند

فهرست امضای نمایندگان تشکل‌های تولیدی بخش‌های کشاورزی به این شرح است:

انجمن صنفی کارفرمایی صنعت تـولیـد و بسـته بنـدی مواد پروتئینی کشـور

انجمن صنفی تخصصی توزیع کنندگان عمده نهاده‌های خوراک دام طیور و آبزیان

اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی

اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور

اتحادیه سراسری اتحادیه‌های صنعت مرغداری کشور

انجمن صنایع تولید کنندگان سموم

انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه

اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران تهران

شرکت تعاونی پشتیبانی صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور

اتحادیه مرکزی مرغداران میهن

اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور

اتحادیه تعاونی‌های کارخانجات خوراک دام و طیور و آبزیان کشور

شرکت تعاونی تولید کنندگان سوسیس و کالباس وطن

اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران

انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی ایران

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها