آخرین اخبار

۲۰ تریلیون دلار خسارت ناشی از تغییر کاربری زمین در جهان است

نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران گفت: طی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ تغییر کاربری زمین موجب خسارتی معادل ۲۰ تریلیون دلار برای خدمات سالانه اکوسیستم شده است.

156405984

به نقل  ایرنا، «جرالد بودکر» در مراسم گرامیداشت مقابله با بیابانزایی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، افزود: جامعه جهانی همه ساله در ۱۷ ژوئن با گرامیداشت روز جهانی مبارزه با بیابانزایی و خشکسالی درصدد است تا آگاهی عمومی را نسبت به تلاش‌های بین المللی انجام شده و در راستای این آرمان، افزایش دهد.

وی اظهار داشت: شعار امسال برای روز «احیای سرزمین، بازسازی بهتر با سرزمینی بدون تخریب» است که همگان را به اتخاذ اقدامات جبرانی برای بازماندگان اراضی ارزشمند ما تشویق می‌کند. روش ما در تولید و مصرف مواد غذایی، خوراک، فیبر، آب، انرژی و مواد اولیه به سرعت، موجودی محدود «سرمایه طبیعی» زمین را از بین می‌برد.

نماینده فائو در ایران تصریح کرد: این از بین رفتن خاک، گونه‌ها و اکوسیستم‌ها منجر به افزایش بحران‌های به هم پیوسته بیابانزایی، تخریب زمین، خشکسالی از بین رفتن تنوع زیستی و تغییرات اقلیمی می‌شوند.

وی افزود: اکنون ارزش هایی که از دست می دهیم، به مراتب بیش از آن چیزی است که تولید می‌کنیم. طی سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۱ تغییر کاربری زمین موجب خساراتی شده است که بطور میانگین معادل ۲۰ تریلیون دلار برای خدمات سالانه اکوسیستم است.

به گفته بودکر، تخریب زمین به تنهایی ۳۰ درصد از این خسارت را تشکیل داده که معادل سه برابر ارزش بازار جهانی محصولات کشاورزی است.

وی اضافه کرد: از یکسو بیش از یک چهارم گازهای گلخانه‌ای در اثر فعالیت‌های مربوط به کشاورزی، جنگلداری و سایر کاربری‌های زمین ایجاد می شوند و از سوی دیگر تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ محصولات زراعی جهان ۱۰ درصد و در برخی مناطق ۵۰ درصد کاهش خواهند یافت.

بودکر اظهار داشت: این دو عامل ذکر شده توانایی ما را در تضمین امنیت غذایی و تغذیه پایدار برای جمعیت در حال رشد، در معرض خطری جدی قرار می‌دهد که تنها با افزایش سطح ترمیم و احیای زمین برای تغییر نظام‌های غذایی امکان پذیر خواهد بود.

وی گفت: امسال ما همچنان روز جهانی مبارزه با بیابانزایی و خشکسالی را تحت سایه بیماری کووید - ۱۹ گرامی می‌داریم. این همه گیری در سراسر جهان خسارات زیادی را به بار آورده است که در این میان کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب را که شامل چالش‌های موجود درباره فقر، مخاصمات، کمبود آب و موارد اضطراری مربوط به تغییرات اقلیمی است، متحمل شده آمد.

نماینده فائو در ایران افزود: احیا و ترمیم زمین مسیرهای مختلفی را به سمت بهبودی منطبق با محیط زیست فراهم می‌آورد که کلید اصلی پاسخگویی به بیابانزایی به عنوان یک چالش جهانی بوده و همچنین یک راهبرد اثبات شده و مقرون به صرفه است که می‌تواند شروعی برای بهبود اقتصادی سبز با ایجاد مشاغل سبز، ارتقا شرایط جوامع روستایی و تامین منافع مشترک قابل توجه برای سلامت انسان‌ها، تنوع زیستی و تغییرات اقلیمی است.

بودکر اظهار داشت: کاهش آثار بحران‌های اراضی، اقلیمی و تنوع زیستی با صرف هزینه برای احیای زمین، انرژی‌های تجدیدپذیر، تنوع زیستی، مدیریت آب و پسماند، زیر ساخت‌ها و بهره‌وری منابع از جمله منفعت‌های احیای زمین است.

وی گفت: این امر مستلزم سیاست منسجمی است که برنامه ریزی پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، یارانه‌ها و مشوق‌های مالیاتی را در جهت رسیدن به این اهداف همسو می‌سازد. در این راستا ابتکارهای مالی کلان و خودجهت تامین نیازهای مختلف مورد نیاز هستند.

به گفته بودکر، ما ابزارهای لازم برای دستیابی به این هدف را در اختیار داریم، حاکمیت مسوولانه زمین، سرمایه گذاری هایی که از طبیعت محافظت کرده و آن را بازیابی می کنند، سیاست و مشوق های منسجم و بلندمدت و مهم تر از همه درس‌های آموخته شده از تجربیات گذشته است که باید پایه و اساس اقدامات آینده ما قرار گیرند.

وی افزود: روش های بسیاری با فن آوری محدود و مقرون به صرفه برای اجرای فعالیت های احیای زمین در دسترس قرار دارند، سرمایه گذاری های اندک برای توقف علل تحمیل خسارت به زمین و نظام های طبیعی می تواند منافع بسیار زیادی را برای جوامع محلی ایجاد کند.

نماینده فائو در ایران اضافه کرد: مشارکت چندجانبه برای عملکرد هرچه بیشتر و هموارتر آیت ابتکارها در جهت اهداف اصلی امری ضروری است. مشارکت به ما این امکان را می‌دهد تا تجربیات و بهترین روش‌ها و فناوری‌های پیشرفته و مدل های نوین تجاری را به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: کشاورزی احیا کننده و ترمیم نظام های طبیعی به ترکیبی از روش‌های سنتی و مدرن نیاز دارد که این امر مستلزم آن است که مهارت های قدیمی به طور گسترده تری فرا گرفته شود و مهارت های جدید به نحو فراگیری برای مشاغل نوظهور و کسانی که برای نتایج سبز تر در تلاش هستند معرفی شوند.

بودکر ادامه داد: لازم است تا توجه زیادی به فرصت‌های بازیابی و بهبود شرایط در دوره پس از کرونا مرطوب شوند تا با همسویی با اقدامات مورد نیاز از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و پروژه های آماده اجرا در زمینه احیای کشاورزی و حفظ تنوع زیستی توأم با سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت پایدار زمین بتوانیم برای تقویت تاب‌آوری سیاره ما نسبت به مواردی چون رفت بیابانزایی تخریب زمین و خشکسالی رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: فائو به عنوان نهاد کیش روی سازمان ملل متحد در زمینه ی ارتقا و پیشرفت برد توسعه کشاورزی تاب آور و یافتن راه حل های طبیعی برای رسیدگی به چالش های پیچیده و همچنین تامین پایدار نیازهای ما تمرکز دارد.

نماینده فائو در ایران افزود: این مساله به طور خاص در شرایط کنونی که همه گیری جهانی تولید موضع و اختلال ایجاد شده در اقتصاد جهانی امنیت غذایی تغذیه و معیشت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند و شکنندگی های اکوسیستم‌ها و سیستم‌های غذایی ما را آشکار می‌کند اهمیت دارد.

وی افزود: فائو و دیگر نهادهای سازمان ملل که در ترویج و حمایت از کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی ملل متحد شریک هستند با ارتقا و تعویض اقدامات مرتبط با مدیریت پایدار اراضی به عنوان ابزاری برای بهبود معیشت مردم جهت افزایش تاب آوری در مقابل تغییرات اقلیمی و خشکسالی از اجرای این کاروانسرا آن حمایت کامل می کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها