برای نخستینبار در زنجیره تأمین کالاهای اساسی صورت گرفت؛
ابتکار بخش خصوصی برای ثبات بازار / آغاز به کار رسمی «کمیته تخصصی داوری صنف گوشت»
تهران – به گزارش روابط عمومی انجمن تأمینکنندگان و توزیعکنندگان گوشت کشور، در راستای توسعه زیرساختهای زنجیره توزیع و مهار ریسکهای تجاری در بازار کالاهای اساسی، «کمیته تخصصی داوری و حل اختلاف» این صنف برای نخستینبار در کشور رسماً آغاز به کار کرد. این نهاد خودتنظیم با هدف کاهش فرآیندها و روانسازی زنجیره توزیع مایحتاج عمومی و تقویت امنیت غذایی شکل گرفته است.
در نشست هیئت مؤسس این نهاد ناظر حقوقی که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد، فرآیند رأیگیری بهمنظور تعیین اعضای هیئترئیسه صورت گرفت. در جریان این انتخابات، جناب آقای حاج عبدالرزاق علیمردانی، از فعالان اقتصادی و پیشکسوتان این حوزه، با کسب آرای مطلق حاضرین به عنوان رئیس کمیته تخصصی داوری و حل اختلاف صنف گوشت کشور انتخاب و منصوب شد. همچنین با رأی اعضای حاضر، جناب آقای مصطفی پوراحمد به عنوان دبیر کمیته انتخاب گردید و مسئولیت خود را آغاز نمود.
بر اساس صورتجلسه رسمی این نشست، آقایان ولیاله ایزدپرست، حمید گلمحمدی، فرهاد باقری معین، رضا حبیب طاری فرد، حسین پایمزد ابراهیم فلاح زاده به عنوان اعضای هیئت مؤسس در این کمیته حضور دارند تا فرآیند رسیدگی تخصصی به پروندهها و دعاوی صنفی بدون فوت وقت آغاز شود.
به اذعان تحلیلگران بازار صنایع غذایی، راهاندازی این مکانیزم خودتنظیمی، دو مأموریت کلان و بازوی اجرایی راهبردی را در اقتصاد بازرگانی کشور فعال خواهد کرد؛ مأموریت نخست، تضمین پایداری زنجیره عرضه و تسریع در توزیع کالاهاست، چراکه در بازار کالاهای تندمصرف (FMCG) فاکتور زمان نقشی حیاتی دارد و این مرجع تخصصی با حلوفصل سریع اختلافات، گرههای قراردادی را برطرف کرده و از توقف بار در مبادی ورودی جلوگیری میکند.
مأموریت کلان دوم این نهاد، کاهش ریسک تجاری و در نهایت ثبات قیمت نهایی برای مصرفکننده است؛ حلوفصل درونصنفی دعاوی، هزینههای سنگین دادرسیهای طولانیمدت در محاکم و ریسک معاملات را به حداقل میرساند که پیامد ملموس آن، کاهش هزینههای سربار بازار خواهد بود.
در مجموع، پیادهسازی این مدل هوشمندانه، الگویی از تجلی بلوغ بخش خصوصی در همافزایی با مراجع صنفی و حاکمیتی جهت ایجاد بازاری پایدار، پیشبینیپذیر و منصفانه در کشور به شمار میرود.
دیدگاه تان را بنویسید