آخرین اخبار

امسال در تولید گندم نان خودکفا می‌شویم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل ۱۳میلیون تن گندم در کشور تولید شود تا به‌طور کامل نیاز سالانه گندم مورد نیاز نان در کشور را تأمین کند و خودکفا شویم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم مجتبی خیام نکویی رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: هر نفر ایرانی 150 کیلوگرم گندم مصرف می‌کند و 40 درصد کالری آنها از این طریق تأمین می‌شود بنابراین گندم جایگاه ویژه‌ای در تأمین امنیت غذایی کشور دارد.

وی افزود: تولید گندم در سال اول دولت بیش از سه میلیون تن افزایش یافت و در سال دوم دولت 6 میلیون تن افزایش تولید داشتیم و برای سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود حداقل 6 میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم تا به‌طور کامل نیاز سالانه گندم را تأمین کند و خودکفا شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم گفت: 13ونیم میلیون تن گندم کل مصرف نان در کشور است اما حجمی نیز به‌عنوان ذخیره استراتژیک نیاز داریم که امیدواریم که در افق با برنامه‌ریزی‌های در حال انجام در این بخش هم بی‌نیاز از واردات شویم.

وی تصریح کرد: سال قبل خرید تضمینی گندم در کشور 10ونیم میلیون تن بود و حدود 2ونیم میلیون تن دیگر در کشور تولید شد که به دولت تحویل داده نشده است؛ در مجموع 13 میلیون تن گندم در کشور تولید شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر خودکفایی کل نیاز کشور به گندم می‌توانیم صادرکننده این محصول باشیم.

خیام نکویی گفت: عملکرد تولید گندم آبی در کشور 4.4 میلیون و گندم دیم 10 میلیون تن است که با افزایش عملکرد آنها علاوه بر تأمین نیاز کشور می‌توانیم صادرکننده شویم.

وی اضافه کرد: در صورتی که عملکرد تولید گندم آبی در کشور یک تن و دیم 500 کیلو اضافه شود ما به صادرکنندگان این محصول تبدیل می‌شویم و می‌توانیم نیاز کشورهای دوست را نیز تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: در سال قبل 6 میلیون تن افزایش تولید گندم، بدون افزایش سطح داشتیم و امکان افزایش بهره‌وری گندم در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به ضایعات 30درصدی گندم از برداشت تا سفره گفت: این رقم در کشور باید کاهش یابد که برای تحقق آن نیازمند فرهنگ‌سازی برای مصرف‌کنندگان و اصلاح کمباین‌های برداشت گندم در کشور هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت تولید گندم در کشور گفت: زنجیره تولید گندم با تولید نان کامل در کشور باید شکل گیرد و سبوس و جوانه نباید از آرد جدا شود.

خیام نکویی گفت: قوی‌ترین بانک ژن گندم در دن

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها