گزارش خبری

توضیحات رئیس مؤسسه پیرامون آخرین وضعیت پروژه بلند مرتبه سازی و نیز تخریب دیوار باغ گیاه شناسی نوشهر

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در اولین جلسه شورای پژوهشی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشوردر سال جدید، علی علیزاده ضمن تبریک سال نو و عید سعید فطر، به مهمترین چالش های حقوقی مؤسسه در سال جدید پرداخت.

کشاورزپلاس

 

علیزاده در خصوص دو معضل حقوقی پیش روی مؤسسه گفت: در بحث بلندمرتبه سازی های غیر مجاز در حاشیه ضلع شمالی باغ گیاه شناسی ملی ایران، در سال گذشته به موفقیت هایی دست پیدا کردیم. وی افزود: در روزهای پایانی سال گذشته، آقای دکتر صارمی؛ معاون شهردار تهران طی یک پست در فضای مجازی اعلام کرد که شهرداری تهران برای حفظ منابع طبیعی و باغ گیاهشناسی، پروژه بلندمرتبه سازی ها را در حاشیه این باغ متوقف می کند و در زمینی معوض این پروژه را ادامه می‌دهد. بعد از این صحبت ها ما شاهد توقف ساخت و ساز بودیم اما متاسفانه بعد از چند روز در نقاط دیگر این زمین ۲۵ هکتاری، مجدداً ساخت و ساز آغاز شد. همزمان با این اتفاق، طی جلسه‌ای که با حضور شهردار منطقه ۲۲، معاون دادستان و مدیرعامل تعاونی مسکن بتاجا برگزار شد، مقرر شد پروژه به صورت کامل متوقف شود و هرگونه تخطی شهرداری از این دستور، منجر به ورود دادستانی خواهد شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در ادامه با توجه به روند دادرسی این پرونده ادامه داد: معاونت حقوق عامه دادستان کشور، یک دفترچه از تخلفات گسترده شهرداری در پروسه صدور پروانه، عدم اجرای ضوابط حریم باغ، اعلام نظر مسئولان دستگاه های ذیربط و… منتشر کرده است که به عنوان سندی ارزشمند می توان از آن یاد کرد. انتظار و تقاضای ما هم این است که تا توقف کامل پروژه، پیگیری ها متوقف نشود. علیزاده ادامه داد: با پیگیری های آقای دکتر خیام نکویی ریاست محترم سازمان تات، در نظر داریم این قطعه ۲۵ هکتاری، مانند سایر قطعات مجاور، به کارهای پژوهشی مانند ایجاد ساختمان ذخایر ژنتیکی کشاورزی اختصاص داده شود.

علیزاده در رابطه با معضل دیگری که در تعطیلات عید نوروز برای مؤسسه ایجاد شد اظهار داشت: متاسفانه در تعطیلات عید نوروز شاهد نابخردی و اقدام ناپخته سرپرست شهرداری نوشهر در رابطه با تخریب دیوار باغ گیاهشناسی بودیم. ما طی توافقاتی که در سال گذشته با شهرداری و شهردار وقت نوشهر داشتیم، مقرر شد در ازای عقب نشینی دیوار باغ به جهت تعریض خیابان، شهرداری نیز در تجهیز و نوسازی باغ همکاری لازم را به عمل آورد. طی توافقنامه موجود که به تایید فرمانداری نوشهر نیز رسیده است، شهرداری بعد از اتمام تعهدات خود اجازه تخریب و عقب نشینی دیوار باغ را داشت. اما متاسفانه در تعطیلات عید و در حالی که شهرداری هنوز به تعهدات خود به صورت کامل عمل نکرده است، با توسل به زورو قلدرمآبی دست به تخریب دیوار باغ گیاه شناسی نوشهر زدند. مسئله ای که بسیار هم در فضای مجازی سروصدا کرد و این بی تدبیری باعث بدبینی نسبت به عملکرد دو دستگاه دولتی شد. علیزاده ادامه داد: ما ضمن پیگیری های لازم جهت احقاق حقوق مؤسسه، آماده هرگونه مذاکره در خصوص تهیه توافقنامه جدید هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: دو بخش پژوهشی صنوبر و مرتع، باید با درنظرگرفتن اعتبار مؤسسه، پروژه خود برای خارج از مؤسسه را حتی با صرف هزینه مالی، به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانند و سربلند بیرون بیایند.

در ادامه جلسه، ثاقب طالبی، از اعضای جلسه درخواست کرد با توجه به اعلام اهداف راهبردی شش گانه در سال جاری توسط ریاست محترم مؤسسه، نسبت به پیگیری موارد ذیل اقدام کنند:در این جلسه، متینی زاده اشاره کرد با توجه به اعلام اهداف راهبردی شش گانه در سال جاری، تصمیم گرفته شد طی مکاتبه با بخش ها، درخصوص موضوعات مدنظر، یک نفر به عنوان پیگیری کننده همچنین، زمانبندی مشخصی تدوین و اعلام شود.

در ادامه جلسه، چند موضوع خبری توسط برخی از اعضاء، مطرح شد.

در انتهای جلسه، خسروشاهی، رئیس بخش تحقیقات بیابان، به ارائه گزارش سی و یکمین مرحله نظارت و ارزشیابی طرح های پژوهشی مراکز تحقیقاتی استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، فارس و کرمان پرداخت. ایشان در این گزارش ضمن اشاره به وضعیت پرسنلی بخش های منابع طبیعی این استان ها، مواردی از جمله تعداد پروژه های در حال اجرا؛ وضعیت پروژه ها به تفکیک گرایش های مصوب در استان؛ نقاط قوت و ضعف در اجرای طرح ها، فعالیت های آموزشی و ترویجی و سایر موضوعات مرتبط را ارائه و به پرسش­های مطرح شده پاسخ داد.

گفتنی است اولین جلسه شورای پژوهشی مؤسسه در سال جاری، امروز، یکشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۶ با حضور علی علیزاده، رئیس مؤسسه؛ خسرو ثاقب طالبی، معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته­ها؛ متینی زاده، مشاور و رئیس حوزه ریاست و سایر اعضاء، در سالن جلسات مدیریت هماهنگی امور پژوهشی و ارتباطات علمی برگزار شد.

برای دیدن توضیحات رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در خصوص اتفاقات و تصمیمات دو ماه اخیر موضوع بلند مرتبه‌سازی در حاشیه باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، اینجا کلیک کنید.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها