آخرین اخبار

تخریب شبانه دیوار باغ گیاه‌شناسی نوشهر توسط شهرداری

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور: “اقدام شبانه شهرداری نوشهر در تخریب دیواره باغ، حرکتی خام، کودکانه و قلدرمآبانه بود که تمامی توافقات فی ما بین را نقض ‌کرد.”

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، شامگاه سوم فروردین و در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳، شهرداری نوشهر در اقدامی عجیب، غیرقانونی و ناپخته، بخشی از دیوار باغ گیاه‌شناسی نوشهر را تخریب کرد.

در این راستا و به منظور بررسی بیشتر موضوع، وبسایت خبری کشاورز نیوز، مصاحبه‌ تلفنی را با “علی علیزاده” رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور ترتیب داد.

علیزاده در ابتدا با اشاره به باغات اقماری مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور گفت: “ما ۶ باغ گیاه‌شناسی در سطح کشور داریم که زیرمجموعه باغ گیاه‌شناسی ملی ایران و مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور هستند. باغات گیاه‌شناسی در نوشهر، کاشان، یزد، همدان و خرم آباد همگی زیر مجموعه باغ گیاه‌شناسی ملی ایران هستند.”

وی در ادامه با توجه به تداخل بحث توسعه شهری با بافت قدیمی باغ نوشهر اظهار داشت: “از آنجایی که باغ گیاه‌شناسی نوشهر، قدیمی ترین باغ گیاه‌شناسی کشور محسوب می‌شود، شهرداری نوشهر برای توسه فضای شهری در خیابان منتهی به باغ، به مشکل برخورده است. در همین چهارچوب ما سال گذشته طی جلسات متعدد با شهرداری و فرمانداری نوشهر به توافقاتی رسیدیم و تفاهم نامه‌ای را نیز امضا کردیم. طبق این تفاهم نامه، شهرداری متعهد شد در ازای تخریب قسمتی از دیوار باغ برای عملیات تعریض خیابان، تسهیلات عمرانی برای باغ در نظر بگیرد و آن را فراهم آورد.”

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور درخصوص تخریب شبانه شهرداری دیوار باغ افزود: “متاسفانه در شامگاه سوم فروردین و درست در ایام تعطیلی نوروز، شهرداری نوشهر در اقدامی کودکانه و قلدرمآبانه، برخلاف تفاهم نامه فی مابین، دست به تخریب باغ زد. ما در توافقنامه ذکر کرده بودیم مادامی که تعهدات شهرداری در قبال باغ عملیاتی نشود حق تعریض خیابان منتهی به باغ و تخریب دیوار آن را ندارد. اما متاسفانه شهرداری زیر قول و تعهد خود زد و با قلدری و زور، دیوار باغ را تخریب کرد.”

علیزاده در ادامه با توجه به این اقدام مبهم و سؤال برانگیز شهرداری گفت: “حمله شبانه شهرداری به باغ، این شائبه را برای ما ایجاد کرده است که ظاهراً شهرداری قرار نیست به تعدات خود در قبال باغ عمل کند. در کنار مؤسسه ما، اداره میراث فرهنگی شهر نوشهر نیز با هرگونه تخریب باغ به عنوان اثر ثبت شده فرهنگی و تاریخی در شهر، مخالفت جدی دارد.”

وی در انتها با اشاره به بازخورد منفی این اقدام شهرداری در رسانه‌های بیگانه افزود: “این اقدام اصلاً کار صحیح و درستی نبود. ما هرلحظه این آمادگی را داشتیم که با وساطت یک مقام عالی تر به تفاهم برسیم. متاسفانه این اقدام شهرداری باعث شد در رسانه ها شائبه ضعف در حوزه حکمرانی شهری ایجاد شود و رسانه‌های خارجی با سوء استفاده از این موضوع، شروع به بزرگنمایی کنند.”

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها