رئیس اتاق بازرگانی تهران:

منافع ملی را بر هر اصل دیگری ترجیح می‌دهیم

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اتاق بازرگانی خود را تاریخ ساز و صاحب گفتمان می‌داند. داعیه این را دارد که در ۱۴۰ سال گذشته منافع ملی را بر هر اصل دیگری ترجیح داده است.

به گزارش کشاورز پلاس، محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در هشتمین دوره مراسم اعطای تندیس و نشان امین الضرب که امروز در تالار وحدت برگزار شد، بیان کرد: در این جلسه مهمانان ویژه‌ای از جوانان دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف همراه برخی از اساتیدشان داریم.

وی افزود: برای اولین بار است که چنین ابتکاری در اتاق تهران انجام شده است. از این جهت که جوانان مستحضر شوند که پیرمردهای حوزه کسب و کار تلاش می‌کنند بذر امید در وجود جوانان بکارند تا آنها با حضورشان در فضای کسب وکار و کارآفرینی بتوانید دینشان را به کشور ادا کنند.

نجفی عرب ضمن خیرمقدم گفت: این گردهمایی مسیری را برای تکریم کارآفرین خیراندیش و تقدیر از بزرگانی فراهم می‌کند‌ که روزگارشان را نه فقط برای کسب معاش بلکه برای احیا و شکوه وطن به شب می‌رسانند.

وی ادامه داد: پشتوانه تاریخی ثروت بی‌قیاسی است که می‌تواند با اعتبار بخشی به حرکت‌های اجتماعی، موجبات توان و قدرت نهادهای مدنی را فراهم کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی در حالی امروز 140 سالگی خود را جشن می‌گیرد که فعالان اقتصادی با اتکای به این تاریخ پربار خود را منادی و مروج گفتمان توسعه دموکراسی و حلقه واسطه کنشگری در ایران می‌دانند.

وی افزود: شاهد مثال اینکه مجلس وکلای تجار پیش از جنبش مشروطیت قدم به عرصه گذداشت و مجلس اول مشروطه با کمک و حمایت مجلس وکلای تجار و جامعه اقتصادی کشور تاسیس شد.

نجفی عرب ادامه داد: مصداق عملکرد اتاق تهران برای توسعه تجدد، نوسازی، پیشرفت و برون رفت از انسداد و بحران به جریان مشروطیت ایرانی و تاسیس مجلس اول شورای ملی باز می‌گردد که ساختار ایران نوین را پایه‌ریزی کرده است.

وی بیان کرد: همچنین تنظیم فرمان مشروطیت و قرائت آن درخانه حاج محمد حسن امین الضرب و پرداخت هزینه مجلس اول مشروطه توسط فرزند وی و صیانت از نهاد دموکراسی جامعه ایرانی توسط جامعه تجار و کارآفرینان تهرانی، سند دیگری در تکمیل این مدعاست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اتاق بازرگانی خود را تاریخ ساز و صاحب گفتمان می‌داند. داعیه این را دارد که در 140 سال گذشته منافع ملی را بر هر اصل دیگری ترجیح داده است. 

وی اضافه کرد: تاریخ جامع کارآفرینی به همه آموخته که فعالان اقتصادی خود را از مسیر حل و فصل بحران‌های ملی کنار نکشیدند. اگر یک قرن قبل قحطی غذا و آذوقه مشکل ملت ایران بود، امروز کمبود امید و افول رویاپردازی سازنده مسئله جامه ماست.

نجفی عرب افزود: همان‌طور که نیاکان ما در مجلس وکلای تجار در 140 سال قبل هر آنچه دارایی داشتند، پیشکش مردم ایران کردند که بحران تامین آذوقه حل شود، امروزه نیز جامعه کارآفرینی آماده است هرچه در توان دارد را برای بازگشت روحیه امید و رویا به نسل جوان صرف کند.

وی ادامه داد: بر : همین اساس، فعالان اقتصادی تاکنون نشان داده‌اند بدون تردید و علیرغم دست و پنجه نرم کردن با انبوهی از مشکلات و مداخلات، خاک ایران را برای زندگی در عافیت ترک نخواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: نمونه و نشانه از این جنس رفتار بسیار است. تلاش بی‌وقفه صنعتگران کارآفرین ایرانی در حفظ و توسعه واحدهای صنعتی و اشتغال موثر گواه بر این مدعاست.

وی افزود: کارآفرینان شریفی مثل قندچی، حریری تهرانی،علاءالدینی، لاجوردی، طهرانچی و سایر بزرگان این مرز و بوم اثبات کردند که شوق آبادنی ایران عزیز به اتمام نمی‌رسد.

نجفی عرب تاکید کرد: کارآفرینان دلسوز در هیچ بزنگاهی از ایفای مسئولیت اجتماعی خویش شانه خالی نکرده‌اند و از اسلاف خود آموختند، خدمت به خلق هدف اول و فراموش نشدنی آنها و پیمانه ارزیابی و قیاس آیندگان از ایشان خواهد بود.

وی افزود: در زمانه‌ای که مهاجرت به فرهنگ عمومی تبدیل شده است، کمتر کارآفرین و صاحب کسب و کار بزرگی را می‌بیندی که جلای وطن کند. قلب این افراد برای ایران و در این سرزمین می‌تپپد و به روایت مرحوم احمد حامی، آن قلبی که برای ایران نمی‌تپد، بهتر است که هرگز نتپد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: در حالی که در تمام کشورهای جهان ارکان حاکمیت، دولت و مردم دائما در حال ستایش کسانی هستند که با کسب و کارشان ارزشی برای خلقایجاد نموده و روند ساخت تمدن را مهیا کرده‌اند، متاسفانه جامعه ایران هنوز به این یقین نرسیده است که در پس ظهور و طلوع یک کسب و کار، سال‌ها سخت کوشی و زحمت یک کارآفرین نهفته است.

وی اضافه کرد: شوربختانه از سال‌های آغازین تاسیس دولت مدرن در ایران تلاش بخش خصوصی در ایفای نقش ملی و احیای وجهه اقتصادی، با ناکامی مواجه شده است. عدم اعتماد به کارآمدی و توامان صداقت در عملکرد، دو روی سکه نگاه دولتبه فعالین اقتصادی ایران را مشخص می‌کند.

نجفی عرب افزود: این نگاه متفاوت در کنار سوء برداشت‌های طبقانی و تحلیل چپ گرایانه از اقتصاد، موجب شد که کارآفرینی در مفهوم اجتماعی آن نه منادی امید، انگیزه و ارزش افزایی بلکه مروج شکاف طبقاتی و ابزاری برای سودجویی و تجمع ثروت ناپاک ارزیابی شد.

وی ادامه داد: این خود جفایی مضاعف و ناحق در ادای دین به کسانی است که با آمیختن دیدگاه ملی و آموزه دینی کمر همت به اصلاح اقتصاد کشور بسته‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: جامه امروز نیازمند ترویج اندیشه کسانی است که در بزنگاه‌های حساس تاریخی با ایستادگی و مقاوت مانع از توقف چرخ اقتصاد وطن شدند.

وی اضافه کرد: کارآفرینان طی یک دهه گذشته دلایل بسیاری برای دلزدگی از کسب و کار داشتند. موانع مختلف از اقتصادی دستوری گرفته تا فساد و بحران‌های ناشی از حکمرانینامطلوب، همگی قدرت لازم و کافی برای تعطیلی بسیاری از کسب و کارها را داشته‌اند اما دلسوزی برای آینده ایران و نگاه ملی کارآفرینان آنان را در سنگر اقتصاد و خط مقدم تحریم‌ها نگه داشته است. 

نجفی عرب گفت: همه اینها در شرایطی اتفاق می‌افتد که فعالان اقتصادی کمتر از هر گروه و قشر دیگری در جامعه ایران مورد تکریم قرار گرفتند اما با وجود این ناملایمات کسب و کار خود را با نگاه عافیت طلبانه متوقف نکردند. در این زمانه سخت مهمترین رسالت، حفظ اتحاد و طنین صدای رسا مطالبه‌گر خواسته‌های جامعه کارآفرینی و رساندن شرح مظلومیت آنها به گوش جامعه است.

وی با تاکید بر آشنا شدن جوانان ایرانی با این تلاش‌ها یادآور شد: در زمانه‌ای که از آن به دوران جنگ اقتصادی تعبیر شدهاست، این قهرمانان کارآفرینانی هستندکه با مجاهدت، رسالت خود برای کمک به پیشرفت اقتصادی ایران را فراموش نکردند. همه باید برای عبور از این گلوگاه سخت تلاش کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: رویداد امروز صرفا بهانه‌ای برای بزرگداشت و قدردانی از کارآفرینان و حرکت در مسیری است که از دوره هشتم هیات نمایندگان توسط اتاق تهران آغاز شده است. امیدوارم میراث امین الضرب در بسط فرهنگ کارآفرینی توسعه گران نقشه راهی باشد که افق دیدگاه و چشم‌انداز خود را بر اعتلای اقتصادی وطن تدوین کرده و با ادامه مسیر بزرگان عرصه تجار و صنعت ایران، گامی جاودان در سینه مام وطن بردارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها