رئیس اتاق بازرگانی تهران:

تشکیل سرمایه در ایران به شدت منفی است

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تشکیل سرمایه در ایران نسبت به سال ۹۰ به شدت منفی است و امیدواریم که مسئولان فکر جدی دراین خصوص انجام دهند.

کشاورزپلاس
 

به گزارش کشاورز پلاس، محمود نجفی عرب در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که امروز در محل این مجموعه برگزار شد، به بررسی عملیات تامین مالی در کشور پرداخت.

وی گفت: عملیات تامین مالی همواره مورد گله و شکایت عمده صاحبان کسب و کار است. در جلسات با تشکل‌های مختلف مباحثی درباره انقباض ایجاد شده در نظام مالی کشور مطرح می‎شود. این سیاست بنگاه‌ها را در تامین مالی دچار چالش کرده است.

نجفی عرب در ادامه گزارش 6 ماهه شرکت سهامی بورس و بانک مرکزی که شامخ سه هزار بنگاه را رصد کرده‌اند، ارائه کرد.

وی گفت: بر پایه این گزارش در مجموع 41 درصد از ظرفیت بالقوه تولید در واحدهای تولیدی به کار گرفته شده است. کشور نتوانسته است از 59 درصد ظرفیت خود درحوزه تولید بهره‌برداری کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: یکی از دلایل عمده بلااستفاده ماندن نیمی از ظرفیت، بحث تامین مالی است. کل منابعی که برای واحدهای تولیدی اعم از وام بانکی و تسهیلات بورس تامین شده است، 2684 همت بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.3 درصد افزایش داشته است اما باید در نظر داشت که تورم نقطه به نقطه و تورم نسبت به سال قبل 46.5 بود. همچنین تورم تا شهریور امسال 46.1 درصد بوده است. اگر افزایش نرخ تورم را در نظر بگیریم، بدهکار می‌شویم.

وی اضافه کرد: سهم بازار سرمایه در تامین مالی 248 همت و سهم بازار پولی 2436 همت و معادل 90.8 درصد بوده است. تسهیلات صاحبان کسب و کار از این منابع 2039 همت یعنی 83.7 درصد بوده است. این رقم نسبت به سال قبل 1.4 درصد افزایش داشته است.

به گفته نجفی عرب، سهم تسهیلاتی که به خانوار داده شده است، 397 همت معادل 6.2 درصد بوده است. سهم بخش‌های اقتصادی 65 درصد تسهیلات بانکی است. برای ایجاد و توسعه 17.7 و تکلیفی 17.3 درصد تسهیلات تخصیص داده شده است. یعنی به اندازه تسهیلات تکلیفی، سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی کشور انجام شده است.

وی گفت: یکی از بحث‌های جدی بحث زیان‌دهی پس‌انداز کنندگان به دلیل تورم بالا بوده است. به این علت، اقبال مردم به سمت سپرده‌گذاری به شدت کاهش یافته است.

افزایش 154 درصدی بدهی دولت به بانک‌های تجاری

رئیس اتاق بازرگانی تهران به افزایش 154 درصدی رشد بدهی دولت به بانک‌های تجاری به دنبال کسری بودجه دولت در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بدهی دولت به بانک خصوصی 31.5 درصد بوده است.

وی اضافه کرد: رشد 224 درصد بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌ها از فروردین 99 تا فروردین 1402 گزارش شده است. دولت پول ندارد و به منابع بانکی فشار می‌آورد. نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان از این رقم سهم GDC بوده است.

نجفی عرب با اشاره به گزارش بلومبرگ از بازار سرمایه ایران، بیان کرد: این گزارش، متوجه کمبود منابع بازار سرمایه است. در 6 ماهه اول سال، 129 همت تامین مالی از محل تسهیلات سرمایه‌ای و 119 همت آن از محل فروش اوراق بدهی در بازار سرمایه بوده است. جمعا 248 همت بازار سرمایه از محل فروش اوراق و تامین مالی کسب کرده است

وی افزود: با شرایط تولید در کشور و استفاده از 41 درصد ظرفیت واحدهای تولیدی، نمی‌توان انتظار سود ده بودن شرکت‌ها را داشت. ناترازی بودجه باعث استفاده بیش از اندازه بانک‌ها و بازار سرمایه توسط دولت می‌شود و به این ترتیب، عرصه را بر بانک‌ها تنگ‌تر می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت از دو بازار استفاده می‌کند. شرکت‌های دولتی کسری خود را از بازار پولی و بانکی تامین می‌کنند. بدهکاران بانکی اکثرا شرکت‌های دولتی هستند. نسبت بازار سرمایه و تولید ناخالص داخلی در سال قبل 5.8 درصد بوده است در حالی که این رقم در اقتصاد امریکا 193.5 درصد و در چین 183 درصد بوده است.

وی اضافه کرد: به‌طور کلی تا زمانی که ناترازی بانک‌ها و بودجه کشور حل نشود و سیاست سرکوب قیمت در کشور منع نشود، مشکلات ما در این بخش حل نخواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها