گزارش خبری

امنیت غذایی پایدار؛ نقطه اتکای راهبردی امنیت ملی

 رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی پایدار درجهان، گفت: امنیت غذایی نه تنها در کشورما بلکه در دنیا نقطه اتکای راهبردی برای امنیت ملی است و هر کشوری که بتواند غذای مردمش را تامین کند و به پایداری برساند به آن دست یافته است.

کشاورزپلاس2



به گزارش تلویزیون اینترنتی کشاورزپلاس به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی؛ سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت پایش سلامت محصولات کشاورزی تصریح کرد: با تولید غذای سالم مبتنی برکیفیت و سلامت، به ثبات و پایداری دست خواهیم یافت.

وی با اشاره به اینکه تولید غذا به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است، گفت: مبنای فروش غذا، مبنای سیاسی است و کشورهایی که بیشترین تولید کننده غذا باشند از آن به عنوان یک ابزار برای تسلط بر کشورهای دیگر استفاده می کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه بر اساس طبقه بندی جهانی سه طبقه‌بندی شرایط مطلوب، متوسط و ناامن برای امنیت غذایی ترسیم شده است، خاطرنشان کرد: وضعیت کشور ما درامنیت غذایی متوسط بوده و زمانی در شرایط مطلوب قرار خواهد گرفت که علاوه بر بعد کمی و کیفی، بهبود و دسترسی اقتصادی جهت خرید غذا و سلامت محصولات کشاورزی را نیز تامین کند.

وی ظهور و افول تمدن‌ها را مرتبط با مساله امنیت غذایی دانست و گفت: در تاریخ هزار سال گذشته ظهور و افول تمدن‌ها در اثر آب و غذا بوده و بسیاری از مهاجرت‌ها و سقوط تمدن‌ها به دلیل نبود آب کافی برای تولید غذا اتفاق افتاده است.

سید مجتبی خیام نکویی با تاکید برفرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص امنیت غذایی، خاطرنشان کرد: در نگاه رهبری دو مسئله رسیدن به خودکفایی در تامین غذای مردم کشور و حاکمیت اقتدارغذایی در منطقه مورد اهمیت است.

وی کشور ایران را از نظر جمعیت هجدهمین کشور پرجمعیت جهان دانست و گفت: پیشینه کشاورزی ایران با قدمت ۷ هزار سال پیش در سرزمین فلات، نشان دهنده تاریخ کهن امنیت غذایی در کشورایران است.

رئیس سازمان تات، با اظهار امیدواری از رشد ۵ برابری تولید بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی چهار و نیم میلیون بهره‌بردار که ۱۸ درصد شاغلین این بخش را به خود اختصاص داده اند، فعال است.

وی افزود: به طور متوسط سالی ۶ میلیارد دلار صادرات از بخش کشاورزی به کشور اختصاص می‌یابد، که از این رقم ۱۷ درصد از درآمدهای غیر نفتی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها