اشرفی 1

 

عطاالله اشرفی اصفهانی،رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران  در این خصوص گفت: خبر حذف ارز ترجیحی یا همان ارز28500 تومانی مربوط به واردات گوشت گرم نیست و درخصوص واردات گوشت منجمد است که در تنظیم بازار نقش مستقیمی نداشته است. زیرا در بحث تنظیم بازار، هدف اصلی مصرف کننده واقعی و نهایی است. بنابراین ارز ترجیحی برای واردات گوشت گرم همچنان ادامه دارد و از سوی دولت هیچ اقدامی برای حذف ارز این گروه صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود:  حذف ارز ترجیحی درخصوص گوشت منجمد بخش صنایع تبدیلی، رستوران ها و فست فود ها که معمولا یک تبدیل و ارزش آفرینی بر محصول ایجاد می شود و به مصرف کننده نهایی می رسد، تاثیری بر قیمت ها نخواهد گذاشت. زیرا به طور کلی قیمت ها در این بخش بر مبنای ارز 28500 تومانی قیمت گذاری نمی شود. اما در بحث تنظیم بازار و مصرف کننده واقعی که مردم جامعه هستند، قطعا تاثیرگذار است و سیاست دولت این است که همچنان ارز 28500 تومانی بر واردات گوشت گرم ادامه داشته باشد.

اشرفی اصفهانی با بیان اینکه 28500 تومان ارز ترجیحی است که برای کالاهای اساسی اختصاص یافته است و ارز بر مبنای تالار دوم قیمت دلار تقریبا 36 هزار تومان است، گفت: حذف ارز ترجیحی گوشت منجمد به این دلیل است که دولت به این نتیجه رسید که اختصاص ارز ترجیحی به این گروه بر قیمت ها اثرگذار نبوده است. بنابراین دولت تصمیم گرفته است این ارز به کالایی اختصاص یابد که تنظیم بازاری است مانند گوشت قرمز و گوشت گوساله گرم تا بازار تنظیم شود.

او در ادامه گفت: واردات گوشت همچنان ادامه دارد و با قیمت های مصوب به دست مردم می رسد و این تصمیم خللی در این حوزه ایجاد نخواهد کرد. طبق آمار موجود، گوشت منجمدی که واردکنندگان تا امروز با ارز ترجیحی وارد کرده اند، برای مصارف صنایع تبدیلی در حوزه های مختلف و فرآورده های گوشتی بوده است نه برای مصرف کنندگان واقعی جامعه و این تصمیم ارتباطی به گوشت گرمی که مردم مصرف می کنند ندارد.

بنابراین هیچ گونه تغییر گروه کالایی ارزی در واردات گوشت تنظیم‌ بازاری نخواهیم داشت و کل ارز مربوط به گوشت گوسفند و گوساله وارداتی با همان ارز 28500 تومانی تامین می‌ شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران درخصوص ارز واردات چای گفت: این کالا بنابه اخبار به تالار دوم منتقل شده است. برغم ذائقه ایرانیان در مصرف چای اما این کالا، کالای اساسی نیست و معتقدم انتخاب چای به عنوان کالای اساسی دیدگاه درستی نبوده است و تصمیم درستی است که به تالار دوم منتقل شده است.

به طور کلی با اختصاص ارز ترجیحی به هر کالایی مخالف هستم اما سیاست دولت برای تنظیم بازار است و در حال حاضر تامین در کالاهای اساسی انجام می شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. بستگی به شرایط تنظیم بازار و وضعیت روز بازار تصمیم گرفته می شود ارز ترجیحی به کدام کالا اختصاص یابد و در تامین هیچگونه مشکلی در سراسر کشور وجود ندارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها