آخرین اخبار

داده‌های خاک استان‌ها به منظور اجرای قانون حفاظت خاک جمع‌آوری می‌شود

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی بر لزوم توجه ویژه به حوزه خاک کشاورزی در همه استان ها تاکید کرد و گفت: داده‌ها و اطلاعات خاک استان‌ها به منظور اجرای قانون حفاظت خاک جمع‌آوری می‌شود.

داده‌های خاک استان‌ها به منظور اجرای قانون حفاظت خاک جمع‌آوری می‌شود

 

به گزارش ایرنا از وزارت جهادکشاورزی، «صفدر نیازی شهرکی» در آیین افتتاحیه دوره آموزشی روش‌های جدید مطالعات خاکشناسی و نقشه برداری خاک کشور افزود: آیین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک سال گذشته ابلاغ شد و تکالیفی را به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته که اقدامات ستادی آن درحال پیگیری و انجام است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: تهیه دستورالعمل‌های لازم، پیگیری ردیف های اعتباری و برگزاری دوره های آموزشی برای افزایش سطح آگاهی های کارشناسان خاک، از جمله فعالیت‌های در دست اقدام در ستاد معاونت آب و خاک است.

وی تصریح‌کرد: مهمترین وظیفه ای که به عهده مدیریت‌های آب و خاک در استان‌ها است، جمع‌آوری داده‌های مربوط به خاک های کشاورزی و ارسال این داده ها به موسسه تحقیقات خاک و آب است.

نیازی گفت: تشکیل و راه‌اندازی دفتر خاک در مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها نیز تکلیف دیگری است که اکثر استان‌ها انجام داده‌اند و امیدواریم سایر استان‌ها نیز هرچه سریعتر نسبت به راه‌اندازی دفتر خاک اقدام کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر پیگیری موافقتنامه‌های استانی برای جذب و تخصیص اعتبارات استانی در حوزه خاک، افزود: در این زمینه باید پیگیری‌های مستمر و جدی از طریق معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان با سازمان برنامه و بودجه استان‌ها انجام شود تا اعتبارات لازم به این حوزه تخصیص یابد.

نیازی اظهار داشت: کمیته مطالعات راهبردی خاکشناسی کشور با حضور معاونان وزیر در ستاد وزارت تشکیل و راه‌اندازی شده است و در استان‌ها باید به ریاست معاون عمرانی استانداری، اعضای کمیته فنی و زیر بنایی استان و به دبیری سازمان جهاد کشاورزی راه‌اندازی شود.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری‌های همکاران استانی برای عقد قراردادهای اجرایی حوزه خاک، افزود: استان‌هایی موفق‌تر هستند که تعاملات لازم را با معاونت تولیدات گیاهی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و با مشارکت کشاورزان انجام می‌دهند.

ناصر دواتگر مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی نیز در این نشست بر ضرورت برگزاری دوره‌ه‍ای آموزشی اجرایی و کاربردی در حوزه خاک تاکید کرد و گفت: از نظر تعداد، خاکشناسان ایران بعد از کشور هندوستان بالاترین رتبه را در جهان به خود اختصاص داده‌اند اما اکثر کارشناسان خاک ایران در حوزه تئوریک صاحب‌نظر هستند و در اجرا کارشناسان معدودی داریم که باید دراین زمینه تقویت شوند.

گفتنی است؛ دوره آموزشی روش‌های جدید مطالعات خاکشناسی و نقشه‌برداری خاک کشور از ششم تا هشتم خرداد ماه در کرج برگزار می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها