رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران مطرح کرد:

خصولتی‌ها، مهمترین رقیب بخش خصوصی واقعی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای استفاده از توانمندی بخش خصوصی، خصولتی‌ها را مهمترین رقیب بخش خصوصی واقعی در کشور اعلام کرد.

IMG_8904

 

عطااله اشرفی اصفهانی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در گفت‌وگو با کشاورز پلاس با اشاره به ویدئوی فراگیر شده از بازدید چهار ساعته رهبر انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی و تاکید ایشان بر واگذاری پروژه‌های نفتی به بخش خصوصی واقعی بیان کرد: تا کنون آن‌طور که باید از توانمندی‌های بخش خصوصی در اقتصاد کشور استفاده نشده است و بخش خصولتی، بزرگترین رقیب برای فعالیت بخش خصوصی واقعی به حساب می‌آید.

وی افزود: برنامه‌ریزان به جای شناسایی بخش خصوصی واقعی و واگذاری پروژه‌ها به آنها، توزیع کار میان بخش‌های شبه دولتی یا همان خصولتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در حالی که مقام معظم رهبری با ابلاغ اصل 44، بر استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی تاکید دارد.

اشرفی اصفهانی یادآور شد: در جریان بازدید چهارساعته رهبری از نمایشگاه توانمندی‌‎های تولید داخلی که اوایل بهمن برگزار شد، می‌بینیم که ایشان بر استفاده از بخش خصوصی و واگذاری کارها به این بخش تاکید دارند.

وی گفت: واگذاری پروژه‌ها به بخش شبه دولتی، نوعی جابجایی پول از یک جیب به جیب دیگر است. در واقع دولت با این کار، منابع مالی را در بدنه خود جابجا می‌کند و بخش خصوصی که می‌تواند اثر مثبت زیادی در اقتصاد کشور داشته باشد، در حاشیه نگه داشته می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران ادامه داد: فضای رقابتی بخش خصوصی، باعث بهبود اوضاع مصرف‌کننده و در نهایت اقتصاد کلان کشور می‌شود.

وی افزود: در فضای رقابتی امکان تقلب و تخلف به حداقل می‌رسد و یک رقابت سالم، اثرات مثبت روی بازار خواهد داشت.

اشرفی اصفهانی گفت: دولت اگر تولید و خدمات را به بخش خصوصی بسپارد و اجازه دهد که بازار، قیمت‌ها را تعیین کند دیگر لازم نیست مدافع بخش تولید باشد. بلکه در برابر کاستی‌ها، خودش از تولیدکننده پاسخ می‌خواهد.

اشرفی اصفهانی ادامه داد: در چنین شرایطی زمینه‌های رشد بخش تولید فراهم می‌شود. همچنین جذب سرمایه در بخش تولید با سرعت و شرایط بهتری انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر میزان تولید افزایش یابد، درآمدهای واقعی دولت هم بیشتر می‌شود. به دلیل کاهش مشغله‌های رایج در بخش تولید و واگذاری تصدی‌گری‌ها، امکان رسیدگی بهتر به تخلفات برای قوه مجریه فراهم خواهد شد.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، با حضور بخش خصوصی در بدنه اقتصادی کشور، نقش دلالان و واسطه‌ها در اقتصاد کاهش یافته و شرایط شفاف‌تری در کشور حاکم می‌شود.

وی اضافه کرد: با افزایش شفافیت در اقتصاد، فساد کاهش یافته و رفاه اجتماعی بهبود می‌یابد. بدین ترتیب جامعه در مسیر پیشرفت حرکت خواهد کرد.

اشرفی اصفهانی گفت: در دوره تحریم‌ها شاهد بودیم، زمانی که کشور در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات با مشکل مواجه شد، این بخش خصوصی بود که با دولت همراهی کرد و از تکانه‌های شدید ارزی جلوگیری شد.

به گفته وی، بیشتر شرکت‌های بزرگ جهان متعلق به بخش خصوصی هستند و این شرکت‌ها فقط حاضرند با بخش خصوصی ایران همکاری کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با اشاره به اینکه لازمه تحقق مشارکت بخش خصوصی تضمین امنیت اقتصادی است، گفت: متاسفانه در حال حاضر مداخله دولت، مناسبات اقتصادی را دچار مشکل کرده است و به همین دلیل بخش خصوصی با احتیاط بیشتری به فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌پردازد.

وی یادآور شد: در ایران قوانین و مقررات دست و پا گیری وجود دارد که مانع از فعالیت موثر و چابکی بخش خصوصی می‌شود. ثبات در قوانین حوزه اقتصاد بر اعتماد سرمایه‌گذاران به دولت تاثیرگذار است.

اشرفی اصفهانی تاکید کرد: دولت باید تغییرات ناگهانی و بدون اطلاع در قوانین را کنار بگذارد تا بخش خصوصی با اطمینان خاطر، برای آینده فعالیت اقتصادی خود و چرخاندن چرخ اقتصاد کشور، برنامه‌ریزی کند.

 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها