یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات اعلام کرد:

کوچک شدن سفره مردم با مالیات ستانی از بخش کشاورزی

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات مالیات ستانی از بخش کشاورزی را عاملی برای کوچک شدن سفره مردم و خروج سرمایه از این بخش اعلام کرد.

به گزارش کشاورز پلاس، طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، معافیت مالیاتی بخش کشاورزی از این پس حذف خواهد شد. بر اساس شنیده‌ها، با پیشنهاد دولت قرار است از این پس از شهرک‌ها و واحدهای بزرگ کشاورزی مالیات اخذ شود و معافیت مالی سایر بخش‌های کشاورزی هم به مالیات صفر تغییر وضعیت خواهد بود. با این تغییر کوچک در قوانین مالیاتی و تبدیل معافیت مالیاتی به مالیات صفر، دولت هر گاه بخواهد می‌تواند از فعالان بخش کشاورزی مالیات دریافت کند. اما این روند چه تاثیری بر زندگی مردم و سفره آنها خواهد داشت؟

محسن بیگدلی عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با کشاورز پلاس بیان کرد: بخش کشاورزی جنبه‌های مختلف دارد. یک قسمت سرمایه‌های مستقیم یا هزینه‌های مستقیم کشاورز است که برای تولید انجام می‌دهد و شامل یکسری هزینه‌های غیر مستقیم تولید نهاده‌های کشاورزی اعم از سم، کود، بذر و این چیزها است و یک قسمت هم شامل بسترهای کار کشاورزی است.

وی ادامه داد: دولت اگر بنا دارد که در بسترهای کار کشاورزی مالیات بر دارایی ببندد، مشکلی پیش نمی‌آید اما در بخش‌هایی که مربوط به تولید نهاده‌های کشاورزی است، نباید مالیات اخذ شود.

بیگدلی گفت: شهرک‌های کشاورزی، اراضی کشاورزی و دارایی‌هایی که کشاورز با آن سر و کار دارد، اگر به‌عنوان دارایی حساب شده و اررشگذاری شوند و دولت از آنها مالیات بگیرد، اشکالی ایجاد نمی‌شود اما اگر دولت از تولید مالیات بگیرد، این مالیات مستقیم در هزینه‌های کشاورز می‌نشیند و تولیدکننده برای جبران این هزینه، می‌خواهد که محصولش را گران‌تر بفروشد.

وی اضافه کرد: این مالیات ستانی در بازار محصولات کشاورزی یک مقدار اثرات منفی می‌گذارد. محصولات سردرختی یا جالیزی وقتی به دست مصرف کننده می‌رسد، بین واسطه‌ها دست به دست می‌شود اگر دولت از واسطه‌ها مالیات بگیرد، مستقیم روی قیمت مصرف کننده اثر نمی‌گذارد ولی اگر بخواهد از محصول کشاورز مالیات بگیرد، نهایتا این فشار به کشاورز منتقل می‌شود و سپس بر قیمت مصرف کننده تاثیر خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات افزود: با اخذ مالیات اگر امروز خیار را کیلویی 20 تومان می‌فروشند، به خاطر اینکه 500 هزار تومان مالیات پرداخت می‌کنند، عملا محصول را به قیمت 25 هزار تومان خواهند فروخت.

وی اضافه کرد: طرح موضوع اخذ مالیات از بخش کشاورزی به صلاح نیست اما دریافت مالیات از واسطه‌ها و کسانی که واسطه‌گری می‌کنند و در تولید نقشی ندارند، در صورتی که دولت بتواند آنها را شناسایی کند و مالیات ستانی داشته باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. این در حالی است که واسطه‌ها مالیات نمی‌دهند و دولت می‌خواهد از چیزی که ثبت و ضبط شده و مشهود است، مالیات اخذ کند.

بیگدلی تاکید کرد: اگر یک تغییر رویه در این دیدگاه وجود داشته باشد، خیلی بهتر است.

افزایش قیمت تمام شده در کشت و صنعت‌ها

دولت در گام اول سراغ کشت و صنعت‌های بزرگ برای اخذ مالیات می‌رود. بخش کشاورزی از خرد شدن اراضی رنج می‌کشد آیا مالیات ستانی از واحدهای بزرگ در تضاد با سیاست دولت برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی نیست؟ عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات در این رابطه بیان کرد: بله، در تضاد است. یکی از مشکلات ما که معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی هم چند وقت پیش در صدا و سیما مطرح کرد و حدود یک دهه قبل هم خودم در صدا و سیما درباره آن صحبت کردم، بحث خرد شدن اراضی کشاورزی به خاطر مسایل ارث است.

وی اضافه کرد: یک پدری فوت می‌کند، 20 هکتار زمین دارد، چهار ورثه وی زمین‌ها را خرد کرده و سهم خود را بر می‌دارند. این خرد شدن، برای بخش کشاورزی زیان دارد.

بیگدلی گفت: به نظر من اگر دولت از اراضی که خرد می‌شود، مالیات بگیرد و به سمت یکپارچه سازی برود، بهتر است. کشت و صنعت‌ها دارایی‌هایی دارند که اگر مالیاتش گرفته شود، اشکالی ندارد اما سرمایه‌گذاری تولید نباید مشمول مالیات شود زیرا مثل خرده کشاورزها مشکلات عدیده ایجاد کرده و قیمت تمام شده محصول کشت و صنعت‌ها را بالا می‌برد و در نهایت اثر مستقیم روی سفره مردم خواهد داشت.

فرار سرمایه بخش کشاورزی

تنها جاذبه بخش کشاورزی عدم پرداخت مالیات بود، حذف این جاذبه چقدر روی سرمایه‌گذاری یک بخش سرمایه گریز تاثیرگذار خواهد بود؟ عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات در این رابطه بیان کرد: به همان نسبت بلکه دو برابر سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کم می‌شود.

وی افزود: اکنون خیلی‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ندارند. با این اوضاع، اگر مالیات از بخش کشاورزی اخذ شود، خیلی‌ها سرمایه‌های خود را در جاهای پنهان مثل خرید و فروش ارز و غیره هزینه خواهند کرد و حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نخواهند بود.

بیگدلی گفت: خود من یک واحد تولیدی سم و کود دارم. اکنون از مالیات معاف هستیم و اگر بخواهیم مالیات بدهیم، به جای تولید، کالای آماده وارد می‌کنیم که مالیات ندارد.

وی تاکید کرد: در کل این روند، به تولید نهاده‌های کشاورزری لطمه خواهد زد و مستقیم این لطمه به مصرف کننده وارد شده و سفره مردم کوچک‌تر می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها