آخرین اخبار

افزایش هزینه تمام شده تولید، به دنبال رشد نرخ‌های انبارداری

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با اشاره به تغییر دوباره نرخ‌های انبارداری در گمرک طی سال جاری، گفت: رشد ۴۰۰ درصدی این هزینه‌ها، قیمت تمام شده تولید را افزایش می‌دهد.

photo_2023-12-04_14-17-17

عطااله اشرفی اصفهانی در گفت‌وگو با کشاورز پلاس بیان کرد: ابتدای آذرماه بود که افزایش چهاربرابری هزینه‌های انبارداری گمرک به فعالان اقتصادی اعلام شد. این در حالی بود که امسال برای دومین بار نرخ‌ها تغییر می‌کرد.

وی افزود: فعالان اقتصادی برای مقابله با فشارهای ناشی از این رشد نرخ گمرکی بر قیمت تمام شده تولید، به رئیس قوه قضائیه هم نامه نوشتند. همچنین وزارت جهاد کشاورزی (قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی) در حمایت از کالاهای اساسی و اعمال تخفیف تعرفه‌ای به معاون اول رئیس جمهور نامه نوشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران یادآور شد: در شرایطی که در لایحه بودجه سال جاری و با هدف کاهش قیمت تمام‌شده و در راستای صیانت از سفره مردم، تعرفه‌های گمرکی کالاهای اساسی عمدتا به حداقل ممکن و حدود یک درصد و بعضا صفر کاهش یافته بود، تصمیم جدید برای افزایش هزینه انبارداری در گمرک، به نوعی ضربه به تصمیمات حمایتی قبلی بود.

وی تاکید کرد: بخش کشاورزی با توجه به حاشیه سود اندک تولیدکننده، تحمل این تکانه‌ها را ندارد.

اشرفی اصفهانی گفت: در این بخش برای مقابله با رانت، تدابیری اندیشیده شده که ترخیص سریع کالا از گمرک را غیرممکن می‌کند و به ناچار، با توجه به تغییر تعرفه‌های انبارداری، قیمت ماده اولیه برای بخش تولید گران تمام خواهد شد.

وی توضیح داد: به‌عنوان مثال عرضه نهاده‌های دامی که حجم واردات آن نیز قابل توجه است، از طریق سامانه بازارگاه انجام می‌شود و فعالان بخش خصوصی خارج از سامانه بازارگاه، امکان خروج کالا از محوطه گمرکی را ندارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران افزود: در چنین شرایطی، بخش خصوصی که عملا به صورت مباشر دولت عمل می‌کند، ناچار است هزینه‌های چند برابری انبارداری را پرداخت کند و این هزینه مستقیما به سفره مردم منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: انواع کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی و گلخانه‌ها، تا قبل از تخصیص ارز توسط بانک مرکزی ناگزیر در انبارهای گمرک می‌مانند و با توجه به رشد تعرفه‌ها، هزینه تمام شده را برای واردکننده و به تبع آن مصرف کننده افزایش می‌دهد.

اشرفی اصفهانی تاکید کرد: هرگونه افزایش هزینه در خصوص واردات کالاها، به دوش مردم منتقل می‌شود و هیچ وارد کننده‌ای این هزینه‌ها را شخصاً پرداخت نخواهد کرد. افزایش هزینه‌ها سفره مردم را کوچکتر می‌کند.

وی افزود: اینکه وضعیت جدید چه اثری بر تامین امنیت غذایی دارد، موضوعی است که باید مسئولان ذی‌ربط به آن پاسخ دهند اما بدون شک افزایش چهار برابری تعرفه انبارداری، درآمد دولت را افزایش داده و هزینه تمام شده تولید به‌خصوص در حوزه کالاهای اساسی را بیشتر می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران ادامه داد: ضمن آنکه ممکن است هزینه مصرف کننده را افزایش دهد و در روند تولید کالاهای اساسی اختلال ایجاد کند.

وی گفت: افزایش هزینه‌های تولید و محصول نهایی در حالی رقم می‌خورد که درآمد بخش عظیمی از جامعه ثابت بوده و تحمل تورم تحمیل شده را ندارد. این روند با سیاست‌های کلان دولت در تضاد است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها