گزارش خبری

احتمال بروز وقفه در تامین کالاهای اساسی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران از احتمال بروز وقفه در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه، در صورت عدم تمدید مجدد بخشنامه ترخیص درصدی مواد اولیه خبر داد.

photo_2023-08-23_13-58-24

 

عطااله اشرفی اصفهانی در گفت‌وگو با کشاورز پلاس بیان کرد: فروردین ماه امسال گمرک براساس پیگیری‌‌‌های دبیرخانه شورای گفت‌‌‌وگو با تایید شورای عالی امنیت ملی، موضوع ترخیص درصدی مواد اولیه واحدهای تولیدی، بدون مطالبه کد رهگیری بانک و با رعایت فهرست‌‌‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت را ابلاغ کرد.

وی افزود: بر این اساس، ترخیص درصدی مواد اولیه واحدهای تولیدی تا سقف ۹۰‌درصد بدون مطالبه کد رهگیری بانک و با رعایت فهرست تعرفه‌‌‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان آبان ۱۴۰۲ امکان‌‌‌پذیر شد.

به گفته اشرفی اصفهانی، این مصوبه تا حدود زیادی زمینه تسریع فعالیت‌های گمرکی را فراهم کرد و حرکت چرخ تولید را روان‌تر کرد اما اکنون که مهلت این بخشنامه به پایان رسیده است، بیم آن می‌رود که بار دیگر به دلیل بورکراسی‌های اداری، ترخیص کالاها از گمرک دچار توقف و چالش شود و هزینه‌های انبارداری و دموراژ به تولیدکنندگان تحمیل شود.

وی تاکید کرد: در صورت افزایش هزینه‌ها در ابتدای زنجیره تولید، بدون شک قیمت تمام شده محصولات داخلی هم افزایش می‌یابد و شاهد رشد معنی‌دار نرخ کالاهای اساسی خواهیم بود. این روند معیشت خانوار را با مشکل روبرو می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران گفت: اگرچه متولیان امر تا پیش از این ابلاغیه، مسئله رسوب کالا در انبارها را امری جدی تلقی نمی‌کردند اما اجرایی شدن این ابلاغیه نشان داد که رسوب کالا در گمرکات و تاثیر آن بر بخش تولید، امری جدی است.

وی یادآور شد: تا قبل از اجرایی شدن این بخشنامه، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزیر اقتصاد، حدود ۱۶۰ میلیون تن کالای صادراتی و وارداتی وارد مرزها و گمرکات کشور می‌شد که از این رقم حدود ۵۰۰ هزار تن به‌صورت رسوب در ایامی از سال در گمرکات باقی می‌ماند.

اشرفی اصفهانی ادامه داد: آنچه به‌عنوان رسوب تلقی می‌شود، رسوب عملیاتی است و درواقع کالا پس از ورود به کشور، با بوروکراسی پیچیده اداری در بخش مجوزهایی از قبیل استاندارد و بهداشت مواجه شده و به تبع آن زمان ترخیص کالا افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: در دی ماه سال گذشته، به دلیل همین چالش‌ها حدود ۲.۷ میلیون تن نهاده‌های دامی در گمرکات کشور رسوب پیدا کرد و در آن مقطع، به دلیل عدم تامین نهاده، شاهد اختلال در روند تولید صنعت دام و طیور کشور و کمبود مرغ در بازارها بودیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران بیان کرد: صنعت دام و طیور ایران، تنها صنعتی نیست که به نحوی وابسته به واردات مواد اولیه است. صنایع روغن هم وابستگی شدیدی به واردات مواد اولیه از خارج دارد. ایجاد خلاء در تامین ماده اولیه این صنعت به دلیل رسوب کالا در انبارها، می‌تواند صف‌های طولانی برای خرید روغن مورد نیاز خانوار را بار دیگر تکرار کند.

وی افزود: در شرایطی که طی یک سال گذشته شاهد افزایش چهار برابری هزینه‌های انبارداری بوده‌ایم، افزایش زمان ترخیص کالا از انبارها می‌تواند تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

اشرفی اصفهانی گفت: در سالی که به نام «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است، فعالان اقتصادی انتظار دارند در راستای جلوگیری از تورم، تصمیم‌سازان هرچه سریع‌تر نسبت به تمدید ابلاغیه قبلی تصمیم‌گیری کنند زیرا عدم تصمیم به موقع، می‌تواند با ایجاد اختلال در روند تولید، معیشت خانوار را تحت تاثیر قرار دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها