آخرین اخبار

امضای تفاهمنامه میان سازمان جنگل‌ها و ستاد مقابله با قاچاق

سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز با هدف محافظت بیشتر از منابع طبیعی امروز ۲ تیر ۱۴۰۰ تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

جنگل

به گزارش خبرنگار کشاورزپلاس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ پیشگیری از قاچاق چوب و زغال، و افزایش همکاری‌های دو جانبه از مفاد این تفاهمنامه است.

در این مراسم، رئیس ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، ادامه حیات بشر را مرتبط با طبیعت خواند و گفت: طبیعت و منابع طبیعی کشور سرمایه آیندگان است که باید حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه همه مکلف به حفظ منابع طبیعی هستند، افزود: این روز‌ها با پیشرفت تکنولوژی در جهان هجوم انسان به منابع طبیعی و جنگل‌ها در دنیا افزایش یافته است، اما تخریب منابع طبیعی در ایران نسبت به سایر کشور‌ها بیشتر است.

سردار علی مویدی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای حفظ طبیعت نیز تاکید کرد و گفت: مردم می‌توانند در مقابله با این پدیده شوم کمک بسزایی کنند و باید الویت، نگاه پیشگیرانه و استفاده از ظرفیت‌های مردمی باشد.

رئیس ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز در ادامه افزود: صفر کردن قاچاق کار خیلی سختی است و ما به دنبال صفر شدن قاچاق نیستیم، اما می‌توانیم با استفاده از نخبگان و کارشناسان و همچنین کمک ۲۶ دستگاه عضو ستاد، تا حد زیادی میزان قاچاق در کشور را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود هزار پرونده کمتر در تعزیرات برای قاچاق چوب تشکیل شده است، افزود: این‌کاهش اگر به دلیل اقدام‌های پیشگیرانه باشد خیلی خوب است، اما اگر به دلیل کاهش رصد‌های میدانی و عملیاتی بوده باشد مناسب کشور نیست.

سردار مویدی گفت: حفاظت از سرمایه‌های مردمی وظیفه ماست و با تمام توان در این عرصه انجام وظیفه خواهیم کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مساحت کشور در حوزه فعالیت‌های این سازمان است، گفت: حفظ منابع طبیعی الویت اصلی این سازمان است.

وی با اشاره به برخی از فعالیت‌های سازمان‌های جنگل‌ها در کشور گفت: امنیت حیاتی از امنیت غذایی مهمتر است.

مسعود منصور، تغییر اقلیم، آفات، حریق و فعالیت‌های عمرانی را از دلایل اصلی تخریب منابع طبیعی خواند و گفت: با وجود این عوامل تخریب به دست انسان و قاچاق منابع طبیعی اقدامی نابخشودنی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها کاهش انگیزه انجام جرم، استفاده از دولت الکترونیک، استفاده از تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی، تشدید اقدامات پیشگیرانه و افزایش تجهیزات و منابع مالی را از جمله اقدامات لازم برای توسعه پایدار کشور خواند و گفت: مجموعه این حمایت‌ها می‌تواند منجر به کاهش روند قاچاق چوب در کشور و حفظ منابع طبیعی برای نسل آینده شود.

وی در ادامه همکاری دیگر سازمان‌ها در کاهش میزان قاچاق چوب را موثر خواند و گفت: سازمان راهداری، پلیس راهور و رسانه‌ها از جمله سازمان‌هایی هستند که می‌توانند در انجام این ماموریت کمک بسزایی کنند.

وی با اعلام اینکه کشفیات قاچاق چوب در کشور از نظر تعداد رو به افزایش، اما از نظر وزنی رو به کاهش است، گفت: این آمار نشان می‌دهد مبارزه با قاچاق در مسیر درستی قرار گرفته است، ولی هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربازدیدترین ها